Katar: 100 stacji metra w Dausze do 2026 r.

Katar: 100 stacji metra w Dausze do 2026 r.

02 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Katar ma duże nadzieje i aspiracje związane z rozwojem i przyszłością oraz nową wizją kraju do roku 2030. Jednym z najważniejszych elementów tej wizji jest rozwój infrastruktury. Istotną częścią ambitnego projektu jest rozbudowa metra w stolicy Kataru, Dausze.

Fot. Herrenknecht

Rozbudowa komunikacyjnej infrastruktury podziemnej jest szczególnie istotna w takich miejscach, gdzie występuje zwarta zabudowa miejska. Budowa tuneli metodą drążenia do minimum ograniczy utrudnienia w ruchu i w stosunkowo niewielkim stopniu wpłynie na życie mieszkańców oraz działalność przedsiębiorców.

Na dostawcę sprzętu dla tego projektu wybrano niemiecką firmę Herrenknecht, która dostarczy 15 tarcz TBM do drążenia tuneli podziemnej kolejki (podobne maszyny zastosowało Metro Warszawskie przy budowie II linii metra). W fabryce producenta w niemieckim Schwanau delegacja z Kataru miała możliwość obejrzeć pierwszą z maszyn, całkowicie wykończoną i gotową do użycia.

Tarcze o średnicy 7050 mm zamówiła spółka joint venture QDVC/GS Engineering /Al Darwish, odpowiedzialna za budowę odcinka tzw. czerwonej linii południowej. Połączy ona m.in. stadiony, na których rozgrywane będą mistrzostwa świata w piłce nożnej w 2022 r. Jako centralna linia połączy ona również centrum miasta z lotniskiem Westbay Central.

TBM- y do roku 2019 będą pracować przy budowie 90 km tuneli pod stolicą Kataru, na liniach: czerwonej południowej, czerwonej północnej i zielonej. Zgodnie z dalszymi planami druga część projektu zakończy się w 2026 r. Wówczas cztery linie metra będą miały w sumie blisko 100 stacji, z których możliwy będzie przejazd pomiędzy terenami mieszkalnymi, centrami biznesowymi i przedmieściami.