Regulacje UTK: PKP PLK wciąż nadużywa „sygnałów zastępczych”

UTK: PKP PLK wciąż nadużywa „sygnałów zastępczych”

25 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego kontynuuje działania nadzorcze w zakresie „przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania”.

UTK: PKP PLK wciąż nadużywa „sygnałów zastępczych”
Fot. Maciej Sobkiewicz

Dzięki podjętym działaniom kontrolnym i administracyjnym, już w kilkudziesięciu przypadkach zarządcy infrastruktury usunęli lub podjęli pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego i długotrwałego stosowania tzw. „sygnałów zastępczych”. Dotyczyło to między innymi linii kolejowych nr: 1, 9, 14, 68 101, 171, 203, 204, 273, 274, 282, 431 i 657.

W ubiegłym miesiącu Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę zasadności stosowania sygnałów zastępczych przez zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe na linii kolejowej nr 201 na szlaku kolejowym Gdynia Główna – Gdynia Wielki Kack.

Na kontrolowanym szlaku kolejowym, w trakcie prowadzenia prac modernizacyjnych w dniu 10 lutego 2014 roku, doszło do uszkodzenia kabla teletechnicznego TKD. Awaria polegała na zerwaniu w kilku miejscach powłoki zewnętrznej kabla, co spowodowało zaniżenie oporności żył kablowych i uniemożliwiło prawidłową pracę urządzeń blokady liniowej pomiędzy stacjami Gdynia Główna – Gdynia Wielki Kack.

Usterka powodowała konieczność wyprawiania pociągów ze stacji Gdynia Wielki Kack w kierunku stacji Gdynia Główna na tzw. „sygnały zastępcze”. Mimo to, zarządca infrastruktury nie podjął wystarczających działań mających na celu usuniecie nieprawidłowości. Dopiero w trakcie trwającej kontroli Urzędu Transportu Kolejowego, w ostatnim dniu czynności kontrolnych, PKP PLK usunęło trwające ponad miesiąc nieprawidłowości, powodujące niewłaściwą pracę urządzeń blokady liniowej.

Kontrole w zakresie długotrwałego i nieuzasadnionego stosowania tzw. „sygnałów zastępczych” zostały uznane za jeden z priorytetów nadzorczych Urzędu Transportu Kolejowego w 2014 roku.

Konsekwentne działania nadzorcze Urzędu Transportu Kolejowego mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przyczyniają się do wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego i jakości usług przewozowych w Polsce.