Kapsch wdroży GSM-R w słowackiej części linii E65

Kapsch wdroży GSM-R w słowackiej części linii E65

05 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kapsch CarrierCom we współpracy z AŽD, głównym dostawcą systemów sygnalizacji kolejowej, będzie wdrażać technologię GSM-R na linii kolejowej od Bratysławy do granicy z Czechami przez Żlinę i Czadcę. Odcinek o długości ok. 250 km jest słowacką częścią korytarza Gdańsk – Warszawa – Brno/Bratysława – Wiedeń.

Fot. Bubamara, Wikimedia

Wdrożenie systemu w słowackiej sieci kolejowej jest kluczowym elementem europejskiego projektu ERTMS. Zleceniodawcą projektu na zabudowę systemu GSM-R o wartości ok. 20 milionów euro jest narodowy słowacki operator kolejowy ŽSR (Železnice Slovenskej Republiky). Głównym wykonawcą rządowego kontraktu jest AŽD Praha.

Obie firmy, Kapsch i AŽD Praha wdrożą ERTMS na słowackiej sieci kolejowej do końca 2015 roku. Projekt składa się z dwóch części. Kapsch CarrierCom będzie odpowiedzialny za implementację sieci radiowej opartej na technologii GSM-R na całym odcinku wdrożeniowym od Bratysławy do granicy z Czechami. Z kolei główny wykonawca AŽD Praha będzie realizował wdrożenie systemu ETCS poziomu 2 na odcinku od Żliny przez Czadcę do granicy słowacko-czeskiej.

- Projekt ten jest szczególnie istotny dla nas, ponieważ dotyczy tranzytowego korytarza przebiegającego przez Słowację – mówi Kari Kapsch, CEO Kapsch CarrierCom. - Wdrożenie systemu ERTMS w tym kraju, jest bardzo ważnym elementem w stworzeniu nowoczesnej sieci kolejowej w Europie.

Odcinek Bratysława - Czadca jest częścią magistrali kolejowej E65 i C-E65 należącej do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Na terenie Polski linie tworzące ciągi E65 i C-E65 mają przebieg południkowy i długość 1355 kilometrów. Na znacznym odcinku pokrywają się z Centralną Magistralą Kolejową i Magistralą Węglową. Stanowią połączenie Gdyni i Gdańska przez centralną Polskę i Górny Śląsk z południową granicą państwa w Zwardoniu i w Zebrzydowicach.

Przez Słowację przebiegają trzy korytarze kolejowe (zachód-wschód, północ-południe i południe) mające kluczowe znaczenie dla tranzytu w kontynentalnej Europie. Z tego powodu, jest bardzo istotne, aby systemy bezpieczeństwa mogły niezawodnie współdziałać. Transgraniczna interoperacyjność i sprawnie działająca międzynarodowa sieć kolejowa będą zapewnione dzięki wdrożeniu systemu ERTMS, który został przyjęty jako standard w Unii Europejskiej.

System składa się z 2 kluczowych komponentów – ETCS, czyli systemu zarządzania ruchem kolejowym oraz GSM-R, czyli kolejowego systemu komunikacji. Od 2005 roku system ERTMS jest sukcesywnie wdrażany w sieciach kolejowych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Zgodnie z harmonogramem wdrożenie systemu w większości transeuropejskich korytarzy zakończy się do roku 2017.