Rada Transportu UE pozytywnie o Czwartym Pakiecie Kolejowym

Rada Transportu UE pozytywnie o Czwartym Pakiecie Kolejowym

06 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Unijna Rada branżowa ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE) porozumiała się ws. technicznego filaru Czwartego Pakietu Kolejowego. Dzięki temu mają zostać m.in. uproszczone procedury certyfikacji taboru i urządzeń kolejowych. To następny krok w kierunku tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Filar techniczny obejmuje dyrektywy w sprawie interoperacyjności i bezpieczeństwa oraz nową formułę funkcjonowania Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA).

Kompromis ws. certyfikacji

Komisja Europejska podkreśla, że kolej jest istotną częścią transportu UE, ponieważ pozwala przenieść potoki podróżnych i przewozy towarowe z zatłoczonych dróg na szyny. Jednakże sektor kolejowy jest podzielony na rynki krajowe, w których obowiązują odmienne zasady i procedury dla producentów i przedsiębiorstw kolejowych. Zapisy Czwartego Pakietu Kolejowego mają doprowadzić do likwidacji tych barier, co obniży koszty operacji kolejowych.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Radzie ds. Transportu udało się wypracować kompromis, dzięki któremu zostanie zachowana wiodąca rola organów krajowych w wydawaniu zezwoleń na wprowadzenie pojazdów do obrotu, certyfikatów bezpieczeństwa czy zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji dla przytorowych urządzeń Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Niemniej ERA ma się stać centralnym miejscem wydawania unijnych zezwoleń dopuszczających do ruchu pojazdy kolejowe i certyfikatów w sferze bezpieczeństwa. Obecnie, każde państwo członkowskie decyduje o tym odrębnie.

Wzmocnić "kurczący się rynek"

- Jeśli chcemy konkurencyjnego sektora kolejowego, lepszych i przystępnych cenowo usług dla obywateli, aby móc sprostać rywalizacji na szczeblu międzynarodowym, należy stworzyć jednolity wewnętrzny rynek. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy usuniemy istniejące bariery techniczne, zwiększymy efekt skali, obniżymy koszty administracyjne, przyspieszymy procedury administracyjne i wyeliminujemy nierówności – powiedział Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport. – Mam nadzieję, że porozumienie wypracowane przez Radę Transportu w kwestiach technicznych obejmie też pozostałe części Czwartego Pakietu Kolejowego, bo tylko w ten sposób możemy wzmocnić sektor kolejowy i spowodować ożywienie tego kurczącego się rynku.

Teraz Rada zacznie pracować nad filarem rynkowym pakietu, który również wymaga osiągnięcia porozumienia przedstawicieli wszystkich państw członkowskich.

Spadek kosztów o 20 proc.

Celem Czwartego Pakietu Kolejowego jest zmniejszenie kosztów administracyjnych przedsiębiorstw kolejowych i ułatwienie wejścia nowych podmiotów na rynek. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie nowych przepisów pozwoli na zmniejszenie o jedną piątą kosztów dla przedsiębiorstw kolejowych wchodzących na rynek i obniży o 20-proc. koszty związane z pozyskiwaniem pozwoleń, a także skróci procedury administracyjne.

"Nie" dla megaciężarówek

Podczas posiedzenia Rady ds. Transportu przyjęto także porozumienie polityczne do projektu rozporządzenia ws. mas i wymiarów pojazdów w ruchu międzynarodowym.

- Megaciężarówki, czyli  pojazdy o długości do 25,25 m i masie do 60 t. nie będą dopuszczane bez zezwolenia w ruchu transgranicznym ze względu na przewidywane duże szkody dla infrastruktury - podało w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.