ERA podpisuje pierwsze zezwolenie dla pociągów nocnych nowej generacji

ERA podpisuje pierwsze zezwolenie dla pociągów nocnych nowej generacji

27 listopada 2023 | Źródło: Agencja Kolejowa Unii Europejskiej ERA
PODZIEL SIĘ

W piątek 24 listopada Agencja Kolejowa Unii Europejskiej (ERA) zaznaczyła znaczący kamień milowy, formalnie autoryzując pierwszą partię wagonów nocnych nowej generacji, zbudowanych przez Siemens Mobility dla usługi Nightjet ÖBB. Pociągi te stanowią pierwszą nową koncepcję pociągów nocnych w Europie i oznaczają długo oczekiwany przełom po dziesięcioleciach stagnacji w rozwoju pociągów nocnych.

 

Fot. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej ERA

 

Zezwolenie obejmuje 10 typów pojazdów reprezentujących 10 różnych wagonów Siemens Mobility. Będą one obsługiwane przez ÖBB w ruchu dziennym i nocnym i stanowią najbardziej widoczny znak powrotu nocnych podróży koleją oraz krok naprzód w rewitalizacji tego rodzaju usług. Dostępność nowoczesnego, dobrze wyposażonego taboru jest niezbędna do płynnego świadczenia usług transgranicznych, a brak odpowiedniego taboru może utrudnić ich wprowadzenie.

Przyznane zezwolenie pozwala na eksploatację w obszarze DACHI (Niemcy, Włochy, Austria i Szwajcaria) w ruchu dziennym i nocnym, a różne typy pojazdów są dopuszczone jako pojedyncze pojazdy w ramach wcześniej zdefiniowanych składów pociągów. Pociągi są przeznaczone do podróży dalekobieżnych w Europie Środkowej i są oparte na najnowszej technologii.

"Nowa oferta pociągów nocnych ma ogromny potencjał, aby stać się kluczowym graczem. Tam, gdzie istnieją dobre połączenia kolejowe i dostępność odpowiedniego taboru, pociągi na dłuższe nocne podróże mogą stanowić przekonującą alternatywę dla porannych połączeń. Podpisane zezwolenie pokazuje, że popyt na dalekobieżny transgraniczny pasażerski transport kolejowy, w tym pociągi nocne, szybko rośnie i że takie usługi mogą być świadczone w sposób komercyjnie opłacalny i ogólnodostępny. Cieszymy się, że ERA przyczynia się do tej transformacji, wspierając sektor kolejowy, aby uczynić go sprawnym i konkurencyjnym oraz torując drogę do renesansu pociągów nocnych, jednocześnie przyspieszając tworzenie funkcjonalnego jednolitego europejskiego obszaru kolejowego" - skomentował Josef Doppelbauer, dyrektor wykonawczy ERA.