Technologie niewłaściwie zastosowane mogą zniechęcić pasażerów do kolei, ale odpowiednio zaprojektowane i wdrożone podniosą komfort podróżowania. Jak wykorzystać informatykę w służbie kolei? Na to pytanie próbowali dziś odpowiedzieć uczestnicy konferencji „IT w Transporcie”.
W ciągu kilku lat na kolei dokonał się duży postęp technologiczny. - Widać to w nastawniach przewoźników towarowych. Dawniej siermiężne, wyposażone w dokumentację papierową, a dziś wyposażone w komputery i systemy wypełniania wagonów czy zarządzania zużyciem paliwa – podkreśla Dariusz Kostrzębski, prezes KOW media&marketing.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji uczestniczyła w przemianach wielu strategicznych sektorów gospodarki, m.in. energetyki. Obecnie wspiera swoją wiedzą i doświadczeniem informatyzację branży kolejowej. Wacław Iszkowski, prezes PIIiT, informuje, że Izba ma podpisaną umowę ze Stowarzyszeniem Inteligentne Systemy Transportowe. - Internetowa informacja pasażerska i mobilna sprzedaż biletów to nowoczesne procesy obsługi klienta. Ale do ich wykonania potrzebna jest twarda informatyka czyli systemy informatyczne – informuje Iszkowski.
Otwarta i uniwersalna platforma
Niektórzy przewoźnicy nie potrafią zintegrować swoich systemów sprzedaży biletów, przez co pasażerowie nie są w stanie skorzystać ze skomunikowanych połączeń. To przykład na to jak niewłaściwe narzędzia informatyczne odnoszą skutek odwrotny od zamierzonego – zniechęcają do transportu szynowego. Ale okazuje się, że stworzenie platformy do sprzedaży biletów różnych przewoźników nie jest niemożliwe. Przeciwnie – taka platforma niedawno powstała w spółce PKP Informatyka. Jednym z jej pierwszych użytkowników jest startująca 15 czerwca Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Platforma PKP Informatyki jest otwarta na każdego przewoźnika (nie tylko kolejowego), i jest elastyczna. Przewoźnicy mogą mieć indywidualne warunki korzystania z systemu, czyli sami zdecydują o kanałach sprzedaży biletów oraz o promocjach.
- Operatorzy często mają problem ze wzajemnym rozliczeniem sprzedaży biletów. Nasz system pozwala włączyć do niego bilety dowolnego przewoźnika i rozliczyć sprzedaż w trybie dobowym online. Pieniądze po północy trafiają z konta jednego przewoźnika na konto drugiego - tłumaczy Sławomir Nowicki, prezes firmy PKP Informatyka.
Przewoźnicy coraz chętniej korzystają z narzędzi teleinformatycznych. Zauważają, że dzięki nim są w stanie zaoferować coraz lepsze warunki podróżowania. - Dostosowujemy nasze strony internetowe do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wprowadzamy nowe metody komunikowania się pracowników, aby mogli sprawnie obsłużyć niepełnosprawnych pasażerów – podkreśla Piotr Pachutko, pełnomocnik zarządu ds. zastosowań informatyki w Kolejach Wielkopolskich. - Myślimy aby wykorzystać informatykę do tego, by skracać czasy przejazdu. I chcemy informować pasażerów o tym, w których wagonach są wolne miejsca, aby pasażer wiedział gdzie dokładnie powinien zaczekać na peronie – dodaje.
Śledzenie pociągów online
PKP Intercity wyposaża konduktorów w tablety, aby mogli odpowiadać na pytania pasażerów mając aktualne informacje otrzymywane online. - Realizujemy wiele inicjatyw, dzięki którym pasażerowie odczują pozytywną zmianę. Właśnie dobiega końca projekt monitoringu położenia pociągów. Kończymy integrować nasze narzędzie z narzędziami PKP PLK – informuje Michał Rudek, dyrektor Biura Informatyki PKP Intercity.
Wypowiedzi wykorzystane w artykule pochodzą z zorganizowanej przez KOW media&marketing konferencji „IT w Transporcie”, która odbyła się dziś w Warszawie. Wkrótce w portalu kurierkolejowy.eu zamieścimy kolejne informacje z konferencji, a większą relację z tego wydarzenia zamieścimy w dwutygodniku „Kurier Kolejowy”.