Czy IT pomoże zatrzymać pasażerów?

Czy IT pomoże zatrzymać pasażerów?

10 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Technologie niewłaściwie zastosowane mogą zniechęcić pasażerów do kolei, ale odpowiednio zaprojektowane i wdrożone podniosą komfort podróżowania. Jak wykorzystać informatykę w służbie kolei? Na to pytanie próbowali dziś odpowiedzieć uczestnicy konferencji „IT w Transporcie”.

Fot. Adam Brzozowski

W ciągu kilku lat na kolei dokonał się duży postęp technologiczny. - Widać to w nastawniach przewoźników towarowych. Dawniej siermiężne, wyposażone w dokumentację papierową, a dziś wyposażone w komputery i systemy wypełniania wagonów czy zarządzania zużyciem paliwa – podkreśla Dariusz Kostrzębski, prezes KOW media&marketing.

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji uczestniczyła w przemianach wielu strategicznych sektorów gospodarki, m.in. energetyki. Obecnie wspiera swoją wiedzą i doświadczeniem informatyzację branży kolejowej. Wacław Iszkowski, prezes PIIiT, informuje, że Izba ma podpisaną umowę ze Stowarzyszeniem Inteligentne Systemy Transportowe. - Internetowa informacja pasażerska i mobilna sprzedaż biletów to nowoczesne procesy obsługi klienta. Ale do ich wykonania potrzebna jest twarda informatyka czyli systemy informatyczne – informuje Iszkowski.

Otwarta i uniwersalna platforma

Niektórzy przewoźnicy nie potrafią zintegrować swoich systemów sprzedaży biletów, przez co pasażerowie nie są w stanie skorzystać ze skomunikowanych połączeń. To przykład na to jak niewłaściwe narzędzia informatyczne odnoszą skutek odwrotny od zamierzonego – zniechęcają do transportu szynowego. Ale okazuje się, że stworzenie platformy do sprzedaży biletów różnych przewoźników nie jest niemożliwe. Przeciwnie – taka platforma niedawno powstała w spółce PKP Informatyka. Jednym z jej pierwszych użytkowników jest startująca 15 czerwca Łódzka Kolej Aglomeracyjna.

Platforma PKP Informatyki jest otwarta na każdego przewoźnika (nie tylko kolejowego), i jest elastyczna. Przewoźnicy mogą mieć indywidualne warunki korzystania z systemu, czyli sami zdecydują o kanałach sprzedaży biletów oraz o promocjach.

- Operatorzy często mają problem ze wzajemnym rozliczeniem sprzedaży biletów. Nasz system pozwala włączyć do niego bilety dowolnego przewoźnika i rozliczyć sprzedaż w trybie dobowym online. Pieniądze po północy trafiają z konta jednego przewoźnika na konto drugiego - tłumaczy Sławomir Nowicki, prezes firmy PKP Informatyka.

Przewoźnicy coraz chętniej korzystają z narzędzi teleinformatycznych. Zauważają, że dzięki nim są w stanie zaoferować coraz lepsze warunki podróżowania. - Dostosowujemy nasze strony internetowe do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wprowadzamy nowe metody komunikowania się pracowników, aby mogli sprawnie obsłużyć niepełnosprawnych pasażerów – podkreśla Piotr Pachutko, pełnomocnik zarządu ds. zastosowań informatyki w Kolejach Wielkopolskich. - Myślimy aby wykorzystać informatykę do tego, by skracać czasy przejazdu. I chcemy informować pasażerów o tym, w których wagonach są wolne miejsca, aby pasażer wiedział gdzie dokładnie powinien zaczekać na peronie – dodaje.

Śledzenie pociągów online

PKP Intercity wyposaża konduktorów w tablety, aby mogli odpowiadać na pytania pasażerów mając aktualne informacje otrzymywane online. - Realizujemy wiele inicjatyw, dzięki którym pasażerowie odczują pozytywną zmianę. Właśnie dobiega końca projekt monitoringu położenia pociągów. Kończymy integrować nasze narzędzie z narzędziami PKP PLK – informuje Michał Rudek, dyrektor Biura Informatyki PKP Intercity.

Wypowiedzi wykorzystane w artykule pochodzą z zorganizowanej przez KOW media&marketing konferencji „IT w Transporcie”, która odbyła się dziś w Warszawie. Wkrótce w portalu kurierkolejowy.eu zamieścimy kolejne informacje z konferencji, a większą relację z tego wydarzenia zamieścimy w dwutygodniku „Kurier Kolejowy”.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowa aplikacja mobilna MPK Wrocław już dostępna Nowa aplikacja mobilna MPK Wrocław już dostępna
Następny artykuł Łódź otrzyma dodatkowe 118 mln zł na trasę W-Z Łódź otrzyma dodatkowe 118 mln zł na trasę W-Z