Na Dolny Śląsk wraca czynny parowóz TKt48-18

Na Dolny Śląsk wraca czynny parowóz TKt48-18

PODZIEL SIĘ

W najbliższy weekend,19 i 20 lipca w trakcie pikniku kolejowego „Para Buch!” organizowanego przez Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej odbędzie się uroczysta prezentacja odremontowanej lokomotywy TKt48-18.

Fot. Patryk Białow

Piknik zacznie się w sobotę 19 lipca o godz. 12.00 uroczystym przejazdem parowozu po tzw. Trasie Parowozowej, która dzięki remontom zabytkowych obiektów kolejowej infrastruktury technicznej pozwala na pełniejszą i atrakcyjniejszą prezentację zbiorów Muzeum. Trasa wiedzie po najważniejszych częściach Muzeum. Prowadzony przez parowóz skład, przejeżdżając po terenie bocznicy, prezentuje ważne dla historii kolejnictwa obiekty - m.in. zabytkową obrotnicę kolejową, dźwig bramowy, zapadnię kolejową czy żuraw wodny. Przejazdy będą organizowane zarówno w sobotę jak i w niedzielę.

Następnie, odbędzie się krótka prezentacja lokomotywy na obrotnicy kolejowej. To będzie również niepowtarzalna okazja, żeby poznać tych, którzy brali udział w remoncie parowozu.

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, planuje również organizację wyjątkowej wystawy – „Kolej dawniej i dziś”. Historyczne, zabytkowe lokomotywy parowe zaprezentowane zostaną ze współcześnie użytkowanym na polskich kolejach taborem kolejowym.

Ok. godz. 16 w stylowym wnętrzu hali dawnej parowozowni odbędzie się koncert muzyki bluesowej Romka Puchalskiego.

Zwiedzanie Muzeum i przejazdy odbywają się według normalnego cennika.

Parowóz pochodzi z tzw. pierwszej serii, tzn. został wyprodukowany w 1951 roku w Zakładach Metalowych w Poznaniu. TKt48-18 rozpoczęła służbę w lokomotywowni Warszawa Wschodnia. W następnych latach prowadziła pociągi dla lokomotywowni Tłuszcz i Nasielsk. Po ujawnieniu bardzo dobrych właściwości jezdnych w terenie górskim, w październiku 1964 roku trafiła na Dolny Śląsk, do lokomotywowni w Jeleniej Górze. W 1984 r. znalazła się w Oleśnicy, w dwa lata później w Kłodzku. Tamtejsza parowozownia była ostatnią w jakiej ten parowóz obsługiwał planowy ruch pociągów.

W 1995 roku lokomotywa została oddana do Skansenu Lokomotyw Parowych w Jaworznie Śląskiej, gdzie po wyłączeniu z eksploatacji, zaczyna popadać w ruinę. W 2006 roku parowóz zostaje poddany naprawie głównej i powraca na kolejowe szlaki Dolnego Śląska. W 2009 roku poważny defekt (wytopienie tzw. panewki) spowodował, że konieczne było przeprowadzenia kolejnej, kosztownej naprawy. Dzięki współpracy Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku oraz angielskiej firmy The Wolsztyn Experience w 2010 roku TKt48-18 powróciła do Jaworzyny Śląskiej.