Między Kluczborkiem a Ostrzeszowem do 120 km/h

Między Kluczborkiem a Ostrzeszowem do 120 km/h

17 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Inwestycja umożliwi skrócenie czasu przejazdu pociągów na tej trasie o 20 minut. Kilkanaście kilometrów nowych torów – to pierwsze efekty trwającej nieco ponad dwa miesiące rewitalizacji linii kolejowej Kluczbork – Ostrzeszów.

Fot. PKP PLK

W czerwcu do eksploatacji zostały oddane szlaki Krzywizna – Byczyna oraz Byczyna – Kostów. Roboty były prowadzone w jednym torze, by utrzymać kursowanie pociągów. Łącznie wymieniono ponad 16 km torów wraz z remontem i regulacją sieci trakcyjnej. Zmodernizowane zostały także 3 rozjazdy na stacji Byczyna.

Obecnie prace budowlane prowadzone są na szlaku Kostów – Łęka Opatowska. Na 7-kilometrowym odcinku modernizowany jest jeden tor – obok kursują pociągi. Równocześnie na stacji Kostów i Łęka Opatowska rewitalizowane są perony. Trwa również przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych  i obiektów inżynieryjnych. Zakończenie robót planuje się na przełomie lipca i sierpnia. Wtedy wykonawca przeniesie roboty na kolejny szlak Łęka Opatowska – Słupia.

Projekt rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów, który kończy się w sierpniu 2015 r., przewiduje wymianę około 86 km toru. Efektem prac będą również nowe i funkcjonalne perony, które podniosą komfort obsługi podróżnych na stacjach w Byczynie, Kostowie, Łęce Opatowskiej, Domaninie, Krzywiźnie, Biskupicach, Słupi, Kępnie oraz Ostrzeszowie. Łącznie wyremontowanych zostanie 12 platform. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz osób niewidomych.

Inwestycja realizowana na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych pozwoli na zwiększenie przepustowości linii oraz skrócenie czasu podróży pomiędzy Kluczborkiem a Ostrzeszowem. Pociągi pasażerskie na tej trasie przyspieszą do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Dzięki temu czas przejazdu pociągów dalekobieżnych będzie krótszy o około 20 minut. Natomiast w przypadku pociągów regionalnych, które zatrzymują się na każdym przystanku, czas przejazdu skróci się o około 11 minut.

Wykonane prace przyczynią się także do poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, a dzięki nowym torom pociągi pojada znacznie ciszej.

Realizacja projektu pn.: „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów” możliwa jest dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Wartość inwestycji to ponad 278 mln zł, z czego aż ponad 200 mln zł pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.