Młodzież szkolna do nauki wróci dopiero we wrześniu, a w Tramwajach Śląskich powroty szykują się już na początku sierpnia. Najpierw przywrócony zostanie ruch w Katowicach od Rynku do pl. Miarki, a następnie rusza linia nr 14 między Katowicami a Mysłowicami.
W niedzielę 3 sierpnia planowane jest wznowienie ruchu tramwajów od katowickiego Rynku do pl. Miarki. Ruch na tym odcinku został zawieszony pod koniec czerwca w celu wykonania połączeń torowych w rejonie Kinoteatru Rialto i pl. Miarki. Te roboty zmierzają ku końcowi, co umożliwi przywrócenie ruchu tramwajów.
W ślad za tym wykonawca będzie mógł przystąpić do prac przygotowawczych, a następnie zasadniczych robót na kolejnym fragmencie ul. Kościuszki od pl. Miarki do skrzyżowania z ul. Szeligiewicza.
Znacznie dłużej od mieszkańców śródmieścia Katowic bez tramwaju musieli radzić sobie pasażerowie z Szopienic i Mysłowic. Tu ruch tramwajów zawieszony został wiosną, a miejsce tramwajów zajęły autobusy komunikacji zastępczej. Do końca lipca prace torowe w relacji linii nr 14 na ul. Obrońców Westerplatte zostaną zakończone i w drugi weekend sierpnia torowisko ma zostać dopuszczone do ruchu. To pozwoli na uruchomienie linii tramwajowej łączącej Katowice z Mysłowicami.
Co więcej, planowana jest zmiana oznaczenia linii nr 40 na nr 20 i wydłużenie jej trasy od Chorzowa Ratusza przez Katowice Zawodzie do pętli w Szopienicach.
Zmiany w organizacji ruchu szykują się również w Sosnowcu. Na długi sierpniowy weekend przewidywane są ostatnie prace w rejonie skrzyżowania ul. 3 Maja i Żeromskiego, co pozwoli na wznowienie ruchu tramwajów w tym miejscu po dwóch nowych torach. Wówczas roboty przeniosą się do Centralnego Węzła Komunikacyjnego, gdzie modernizowane będą m.in. perony przystankowe.