Lepszy dostęp koleją do aglomeracji poznańskiej

Lepszy dostęp koleją do aglomeracji poznańskiej

12 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od września pociągi wrócą na linię z Drzymałowa do Grodziska Wielkopolskiego. Prędkość na tej trasie wzrośnie do 100 km/h. Komfort pasażerom zapewnią nowoczesne perony bez barier architektonicznych. Koszt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych to ponad 30 mln zł. Prace modernizacyjne na tym odcinku dobiegają końca.

Fot. PKP PLK

Prace modernizacyjne na linii kolejowej Wolsztyn – Luboń obejmujące odcinek Drzymałowo – Grodzisk Wielkopolski rozpoczęły się 1 czerwca 2014 r. Po ich zakończeniu, 31 sierpnia 2014 r., ruch zostanie wznowiony, a pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 100 km/h.  

11 km nowych torów

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, która poprawi dojazd do aglomeracji poznańskiej, obejmuje unowocześnienie 11 km torów pomiędzy Drzymałowem a Grodziskiem, budowę nowego przystanku w Grąblewie, a także przebudowę peronów i oświetlenia na stacji Rakoniewice. Wyższy komfort oczekiwania na pociąg zapewnią nowe ławki oraz wiaty. W elementy małej infrastruktury zostaną wyposażone także modernizowane przystanki: Tłoki, Rostarzewo, Drzymałowo i Ruchocice. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. 

Dzięki modernizacji zwiększy się także poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, ponieważ kolejarze wyremontują 10 przejazdów kolejowo-drogowych, a na 5 zamontują nowoczesne urządzenia sygnalizacji przejazdowej.

Większość prac jest już na finiszu. Jedynie budowa przystanku w Grąblewie zakończy się w listopadzie, podobnie jak testowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym na przejazdach kolejowych oraz finalne prace wykończeniowe. Roboty te jednak nie będą miały wpływu na ruch pociągów.

Nowe rozjazdy, wyższe bezpieczeństwo

W ramach inwestycji prowadzonych w Wielkopolsce PKP Polskie Linie Kolejowe podwyższają również bezpieczeństwo poprzez montaż nowych rozjazdów kolejowych.

Tzw. projekt rozjazdowy jest realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe nie tylko w woj. wielkopolskim. W sumie, w całym kraju ma zostać przeprowadzona modernizacja blisko 700 rozjazdów. Do tej pory wymienionych zostało ponad 140 tych kluczowych z punktu widzenia prowadzenia ruchu elementów toru.

Po zakończeniu wartego ponad 641 mln zł projektu „rozjazdowego” poprawi się stan infrastruktury kolejowej 31 liniach i 142 posterunkach ruchu w całym kraju, co przełoży się na wzrost poziomu bezpieczeństwa oraz skrócenie czasu przejazdu pociągów. W efekcie zwiększy się atrakcyjność transportu kolejowego zarówno pasażerskiego jak i towarowego.