Bombardier Transportation podpisał kontrakt z działającą od niedawna w Polsce firmą leasingową Akiem na dostawę 10 lokomotyw TRAXX DC, z opcją na kolejnych 10 pojazdów. Wartość zamówienia wynosi około 33 mln euro.
Łączna wartość potencjalnego zamówienia, w przypadku skorzystania z przysługującej opcji na dodatkowych 10 lokomotyw, może wynieść około 65 mln euro.
Lokomotywy będą wykorzystywane w transporcie towarowym w Polsce i we Włoszech. Dostawy zaplanowano na trzeci kwartał 2015 i pierwszy kwartał 2016 r.
Największa flota w Polsce
Nowe pojazdy powiększą posiadaną przez Akiem flotę złożoną z 15 lokomotyw TRAXX, zamówionych w 2013 r. Tylko w Polsce eksploatowanych jest około 70 lokomotyw TRAXX - jest to największa flota nowoczesnych lokomotyw obecnie eksploatowanych w naszym kraju. Z kolei we Włoszech w eksploatacji znajduje się ponad 100 lokomotyw TRAXX.
- Ten kontrakt to nowy krok w rozwoju Akiem w Europie. Flota złożona z samych pojazdów TRAXX DC3kV stanowi odpowiedź na wymagania klientów oczekujących efektywnego kosztowo i niezawodnego rozwiązania trakcyjnego na rynkach krajowych Polski i Włoch - mówi Fabien Rochefort, dyrektor generalny Akiem.
Montowane w Italii
Lokomotywy mogą poruszać się z prędkością do 140 km/h. Montaż lokomotyw będzie prowadzony w Vado Ligure we Włoszech. Produkcja nadwozi tradycyjnie odbywa się w polskim zakładzie Bombardier we Wrocławiu, wózków w Siegen w Niemczech, zaś przetwornice trakcyjne wyprodukuje zakład w Trapaga w Hiszpanii.
Firma Akiem działająca m.in. na rynku polskim należy do kolei francuskich (SNCF). Jest jednym z kilku europejskich firm, które świadczą usługi leasingu i dzierżawy taboru kolejowego. Z usług Akiem skorzystała niedawno firma Orlen KolTrans, która pozyskała cztery lokomotywy elektryczne TRAXX BR 186. Na filmiku poniżej widać te lokomotywy w eksploatacji.