Blisko 12 mld euro na poprawę sieci transportowej UE

Blisko 12 mld euro na poprawę sieci transportowej UE

11 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska wezwała dziś państwa członkowskie do składania projektów ubiegających się o dofinansowanie z funduszu "Łącząc Europę” (CEF). Jest to największy w historii UE instrument finansowy (o wartości 11,9 mld euro) przeznaczony na poprawę połączeń transportowych w Europie. W ramach tego naboru PKP Polskie Linie Kolejowe zgłoszą 6 projektów.

Fot. Rafał Wilgusiak

Wśród nich są prace na liniach kolejowych: E59 (na odcinkach granica woj. dolnośląskiego - Czempiń i  Poznań Główny - Szczecin Główny), E20 (odcinek Sochaczew - Swarzędz), E75 Rail Baltica na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne oraz Warszawskim Węźle Kolejowym (na odcinku Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki i linii obwodowej Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska).

PKP Polskie Linie Kolejowe szacują, że całkowity koszt tych przedsięwzięć wyniesie 10,2 mld zł, z czego 7,4 mld będzie pochodzić ze środków Unii Europejskiej, 1,3 mld zł ze środków krajowych, zaś 1,5 mld zł ze środków własnych PKP PLK pochodzących z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Środki z CEF będą przeznaczone na  inwestycje zlokalizowane 9 głównych korytarzach transportowych, które łącznie będą tworzyć główny rdzeń europejskiej sieci transportowej oraz będą pełnić rolę krwiobiegu gospodarczego niezbędnego dla funkcjonowania jednolitego rynku.

Celem funduszu „Łącząc Europę” jest usunięcie wąskich gardeł na kierunku Wschód – Zachód i usprawnienie granicznych operacji transportowych dla przedsiębiorstw i obywateli w całej UE.

- Transport jest podstawą do efektywnej gospodarki europejskiej, więc inwestowanie w połączenia transportowe jest paliwem dla ożywienia gospodarczego, którego obecnie potrzebujemy bardziej niż kiedykolwiek - powiedział Siim Kallas wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za transport. – Poszczególne obszary w Europie nie będą się rozwijać bez dobrych połączeń transportowych. Państwa członkowskie muszą wykorzystać tę okazję, aby ubiegać się o finansowanie z CEF, aby być lepiej połączone, bardziej konkurencyjne i zapewnić sprawniejszy i szybszy transport dla obywateli i przedsiębiorstw.

Warto przypomnieć, że finansowanie sektora transportu ze środków UE potroiło się w latach 2014-2020 do 26 mld euro (w porównaniu do 8 mld euro w latach 2007-2013). Jest to zarazem najbardziej radykalna zmiana w polityce transportowej UE od początku jej powstania w 1980 r.

Pieniądze z CEF są pierwszą transzą nowych środków na transport, które zostaną udostępnione w perspektywie 2014-2020. Nowa europejska sieć bazowa do 2030 r. ma połączyć  94 porty europejskie siecią linii kolejowych i dróg oraz doprowadzić do skomunikowania koleją 38 kluczowych portów lotniczych z dużymi miastami. Poza tym, europejska Kolej Dużych Prędkości ma liczyć 15 tys. km, a w 35 punktach transgranicznych mają zostać zmniejszone zatory.  
 
Finansowane będą te projekty, które są najbardziej konkurencyjne. Czas na składnie ofert mija 26 lutego przyszłego roku. Wyniki zostaną ogłoszone latem 2015 r.