Korytarze transportowe krwiobiegiem gospodarki

Korytarze transportowe krwiobiegiem gospodarki

21 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Realizacja projektów w ramach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T w latach 2014-2020 była głównym tematem omawianym podczas nieformalnej Rady Ministrów Transportu, która odbyła się 16 i 17 września 2014 r. w Mediolanie. Polskiej delegacji przewodniczyła wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwona Wendel. 

Fot. Przemysław Kasperuk

W spotkaniu, oprócz ministrów transportu z państw UE, uczestniczyli również przedstawiciele Norwegii, Szwajcarii, Turcji, Albanii i Macedonii, a także przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego.  

Dyskutowano o korytarzach sieci bazowej jako nowym instrumencie, służącym koordynacji wdrażania projektów w sieci TEN-T. Wiceminister Iwona Wendel podkreśliła znaczenie korytarzy transportowych dla stymulowania rozwoju gospodarczego UE i tworzenia nowych miejsc pracy.

- Wynegocjowane nowe rozwiązania w zakresie skoordynowanej realizacji projektów, które weszły w życie, dają możliwość skutecznego przygotowania i wdrażania projektów transportowych, w tym odcinków transgranicznych – podkreśliła wiceminister I. Wendel. Jak dodała, obecnie w tym obszarze nie ma potrzeby tworzenia kolejnych instytucji na szczeblu UE, których zadania pokrywałyby się z działaniami już istniejących i które zwiększyłyby obciążenia biurokratyczne.

Ministrowie dyskutowali również nad koniecznością poszukiwania nowych rozwiązań dotyczących finansowania projektów, które pozwoliłyby na osiągnięcie celów unijnej polityki transportowej, zapewniając jednocześnie utrzymanie w odpowiedniej kondycji finansów publicznych.

Tematem rozmów była także możliwość wprowadzenia ułatwień, które pozwolą na szersze wykorzystanie kapitału prywatnego w ramach modelu partnerstwa publiczno-prywatnego oraz uelastycznienia zasad wykorzystania obligacji projektowych i gwarancji. Jak podkreśliła wiceminister Iwona Wendel, ewentualna wspólna inicjatywa Komisji Europejskiej, EBI i banków prywatnych w ramach PPP powinna uwzględniać obecną sytuację gospodarczą oraz bariery rynku transportowego.

- W tym kontekście istotna jest jasna interpretacja zasad uwzględniania wydatków na projekty PPP przy liczeniu deficytu sektora finansów publicznych – dodała Wendel.