Nieprawidłowości na linii Łódź Kaliska - Dębica

Nieprawidłowości na linii Łódź Kaliska - Dębica

23 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W wyniku przeprowadzonej kontroli oraz wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego decyzją z 2 września stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica.

Nieprawidłowości na linii Łódź Kaliska - Dębica
Fot. Michał Wójcicki

Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych naruszeń przepisów w terminie do 30 listopada. Jednocześnie na podstawie art. 108 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego nadał decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Treść komunikatu UTK:

Nieprawidłowości polegały na naruszeniu art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o transporcie kolejowym, poprzez niespełnienie warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i bezpieczną eksploatację pojazdów kolejowych na linii kolejowej nr 25, w związku z naruszeniem:

  • przepisów wewnętrznych „Warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id – 1” oraz „Warunków technicznych utrzymania podtorza kolejowego Id - 3 (D-4)”, poprzez niewykonanie zaleceń wynikających z badań technicznych torów i podtorza przeprowadzonych w 2013 r. oraz pozostawienie w torach nr 1 i 2 pękniętych szyn bez naprawy ostatecznej, zabezpieczonych w sposób prowizoryczny;
  • przepisów wewnętrznych „Instrukcji o dokonywaniu pomiarów, badań i oceny stanu torów Id - 14 (D - 75)”, poprzez nieusunięcie usterek klasy „C” stwierdzonych podczas objazdu toru nr 1;
  • przepisów wewnętrznych Id – 1, poprzez nieprzeprowadzenie od 2011 r. w torach nr 1 i 2 korekty temperatury przytwierdzenia szyn do podkładów,
  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych, poprzez usytuowanie drzew i krzewów w sąsiedztwie linii kolejowej w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Wcześniej Prezes UTK nakazał PKP PLK wykonanie zaleceń z badań diagnostycznych na przejazdach na linii nr 25.