Fitch: KM mogą wydać na zakupy kolejne 200 mln zł

Fitch: KM mogą wydać na zakupy kolejne 200 mln zł

28 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Agencja ratingowa Fitch Ratings usunęła ratingi Kolei Mazowieckich z listy obserwowanych ze względu na poprawę prognoz płynności finansowej przewoźnika. KM będą w stanie kupić więcej taboru, ale ich zadłużenie wzrośnie z 500 do 700 ml zł.

Fot. Adam Brzozowski

Fitch Ratings potwierdził ratingi Kolei Mazowieckich: długoterminowy rating (Issuer Default Rating, IDR) w walucie obcej na poziomie „BBB-” i w walucie krajowej na poziomie „BBB” oraz obniżył rating krajowy z „A+(pol)“ do „A(pol)”. Równocześnie Fitch potwierdził rating w walucie obcej na poziomie „BBB-” dla obligacji na kwotę 100 mln euro zapadających w 2016 r. wyemitowanych przez Koleje Mazowieckie Finance AB, spółkę należącą do KM. Obligacje te są zabezpieczone gwarancją wystawioną przez KM.

Skreślone z listy, ale nadal negatywne

Fitch usunął ratingi z listy obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym i przyznał ratingom perspektywę Negatywną. Perspektywa ratingów KM odpowiada perspektywie ratingów jedynego właściciela KM, województwa mazowieckiego (WM; BBB/Negatywna). Zdjęcie ratingów z listy obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym wynika z oczekiwanej przez Fitch większej zdolności do udzielenia przez województwo wsparcia dla spółki, jak również ze zmniejszenia ryzyka refinansowania obligacji KM na kwotę 100 mln euro.

Zdaniem Fitch zdolność województwa do udzielenia bezzwłocznie dodatkowego wsparcia finansowego spółce poprawiła się o czym świadczy poprawa płynności Mazowsza (o czym Fitch informowała 22 września).

Ryzyko refinansowania zapadających obligacji KM na kwotę 100 mln euro obniża się wraz z postępem negocjacji z konsorcjum banków nowej umowy o finansowanie, która powinna zostać podpisana do połowy listopada 2014 r.
„Kwota finansowania wzrośnie powyżej naszych oczekiwań z maja br. ze względu na wyższą wartość programu inwestycyjnego. Umowa o finansowaniu zawierać będzie dziesięcioletni program obligacji do kwoty 280 mln zł, krótkoterminową linię kredytową, linię na prefinansowanie podatku VAT oraz umowę refinansowania obligacji o wartości 100 mln euro, zapadających w całości w marcu 2016 r.” - czytamy w informacji Fitch Ratings.

Marszałek udzieli wsparcia?

Zdaniem Fitch, KM będące spółką o strategicznym znaczeniu dla samorządu Mazowsza oraz podlegające jego ścisłej kontroli spełniają wszystkie kryteria dotyczące jednostek zależnych sektora publicznego (podejście „top down”). Różnica pomiędzy ratingami KM a ratingami WM wynosi jeden poziom i wyraża pogląd Fitch, że WM jest gotowe i jest w stanie udzielić spółce wsparcia, jak to wynika z długoterminowej umowy ramowej zabezpieczającej KM stałe wpływy.

Fitch zmienił prognozę z maja 2014 r. i zakłada, że wartość inwestycji KM w latach 2014-2015 może wynieść łącznie około 700 mln zł zamiast wcześniejszych 500 mln zł. Program inwestycyjny, obejmujący głównie zakup nowego oraz modernizację istniejącego taboru został rozszerzony o zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, gdy możliwe okazało się finansowanie tego zakupu ze środków w ramach obecnego okresu programowania UE, czyli co najmniej 50 proc. dofinansowania ceny zakupu, która wynosi szacunkowo 210 mln zł.

Fitch oczekuje, że w związku z finansowaniem inwestycji zadłużenie spółki wzrośnie znacząco do maksymalnego poziomu około 800 mln zł na koniec 2015 r. (2013 r.: 495 mln zł). Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA pozostanie wysoki i wzrośnie z 3,9 raza w 2013r. do 6 razy w 2015r.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pro Kolej zgłasza uwagi do projektu stawek PLK Pro Kolej zgłasza uwagi do projektu stawek PLK
Następny artykuł Ryanair powalczy z PKP IC o klientów? Ryanair powalczy z PKP IC o klientów?