Transport miejski Tak powstaje ciche torowisko w Bydgoszczy

Tak powstaje ciche torowisko w Bydgoszczy

14 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Półmetek remontu kolejnego odcinka ul. Gdańskiej jest jeszcze przed budowniczymi, ale na placu budowy widać już zarys nowego torowiska. Technologia stosowana przy jego budowie ochroni okoliczne kamienice przed drganiami, i obniży poziom hałasu.

Fot. zdmikp.bydgoszcz.pl

Zalety konstrukcji tzw. cichych torowisk powszechnie wykorzystuje się już od kilkunastu lat. W przypadku Bydgoszczy ich lokalizacje wyznaczają przede wszystkim ulice przecinające zwartą zabudowę ścisłego centrum miasta, która często podlega ochronie konserwatorskiej. Dlatego wybudowano je już m.in. na: ul. Dworcowej, Chodkiewicza, czy przy okazji ostatnich remontów ul. Gdańskiej. W przypadku tej ostatniej ulicy podobna konstrukcja będzie także na aktualnie remontowanym odcinku - od skrzyżowania z Chodkiewicza do Kamiennej.

O właściwościach cichego toru decyduje jego szczególna konstrukcja i stosowana technologia. Proces jego budowy znacząco różni się też od metod wykorzystywanych w przeszłości, co najlepiej odzwierciedla poniższe porównanie.

Konstrukcja starego, zdemontowanego już torowiska na ul. Gdańskiej składała się z:

  • pierwszej, dolnej warstwy podsypki piaskowej – od 10 do 15 cm,
  • drugiej warstwy z tłucznia kolejowego – od 40 do 50 cm,
  • na niej ułożone były drewniane podkłady z zamocowanymi do nich szynami,
  • między szynami znajdowała się warstwa podbudowy betonowej – 15 cm,
  • natomiast czwartą i ostatnią warstwę tworzyły prefabrykowane płyty.

A tak wygląda schemat budowy nowego torowiska na Gdańskiej:

  • pierwszą, dolną warstwę podbudowy tworzy podsypka piaskowa – 15 cm,
  • druga jest warstwa kruszywa łamanego – 15 cm,
  • trzecia to cementowa warstwa stabilizująca grunt – 20 cm,
  • kolejną, tworzy podtorowa mata wibroizolacyjna w kształcie rynny, której wnętrze wypełniają kolejne warstwy podbudowy, to ona przede wszystkim odpowiada za tłumienie drgań – 2,5 cm,
  • rynnę ochronną wypełnia piąta warstwa ze zbrojonego betonu – 25 cm,
  • do niej zamocowane zostaną szyny - przestrzeń pod szynami i tuż obok nich uzupełni specjalna masa chemoutwardzalna tłumiąca hałas i drgania, dodatkowo przestrzeń pomiędzy ścianami szyn a masą chemoutwardzalną wypełnią wąskie bloczki betonowe,
  • przestrzeń między tak zabezpieczonymi szynami uzupełni kolejna, szósta już warstwa ze zbrojonego betonu – 16 cm,
  • siódmą i ostatnią będzie nawierzchnia z masy bitumicznej – 4 cm.

Trwająca przebudowa ul. Gdańskiej na odcinku od Chodkiewicza do Kamiennej zakończy proces kompleksowej rewitalizacji ulicy. Prace, tak jak w przypadku poprzednich, oprócz budowy cichego toru tramwajowego, obejmą jeszcze przebudowę jezdni z wymianą jej podbudowy, remont chodników, miejsc parkingowych oraz niezbędnych elementów kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. Projekt uzupełni nowa trakcja tramwajowa oraz stylizowane elementy tzw. małej architektury.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł A. Struzik: Koleje Mazowieckie to lider w Polsce A. Struzik: Koleje Mazowieckie to lider w Polsce
Następny artykuł Szczecin: rusza przebudowa pętli na Basenie Górniczym Szczecin: rusza przebudowa pętli na Basenie Górniczym