– Wśród głównych zmian systemowych w sektorze kolejowym, które chcemy wprowadzić jest możliwość nabycia biletów różnych przewoźników kolejowych w jednym miejscu i na całą trasę przejazdu. Docelowo zamierzamy też zintegrować taryfy biletowe – mówi Tomasz Warsza, dyrektor Departamentu Rozwoju Kolei w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Priorytetowym celem ministerstwa na najbliższe lata jest zwiększenie popytu na usługi transportu kolejowego oraz podniesienie standardu obsługi podróżnych. Aby to osiągnąć Departament Rozwoju Kolei w MIR pracuje m.in. nad zintegrowanym systemem taryfowo-biletowym.
W ramach tego zadania resort przewiduje określenie szczegółowego finansowania dla krajowego systemu integracji biletowo-taryfowej.
– Obecnie na gruncie ustawy o transporcie kolejowym jest możliwe finansowanie tego typu działań z budżetu państwa – mówi Tomasz Warsza. – Zgodnie z naszymi założeniami uczestnictwo w tym systemie będzie obligatoryjne, przynajmniej dla podmiotów wykonujących usługi przewozowe na podstawie umów o świadczenie usług publicznych PSC, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym – dodaje.
Pierwszym elementem tego planu jest integracja systemu sprzedażowego polegająca na unifikacji, co oznacza tyle, że w każdej kasie w Polsce będzie można kupić bilet danego przewoźnika lub jeden bilet na całą trasę przejazdu - niezależnie od kolejowej firmy przewozowej.
– Przy okazji doprowadzimy do centralizacji systemu informacji pasażerskiej i integracji taryfowej. Dążymy do znalezienia takiego sposobu taryfowania na danej relacji, żeby on był jak najbardziej efektywny z punktu widzenia uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży – tłumaczy Warsza.
Ostatnim elementem tego systemu będzie zapewnienie szybkiego i łatwego dostępu do informacji.