Regulacje Prezes UTK zatwierdził stawki dostępu na rozkład 2014/2015

Prezes UTK zatwierdził stawki dostępu na rozkład 2014/2015

31 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

28 października Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdził stawki opłat za korzystanie z infrastruktury PKP PLK na rozkład jazdy 2014/2015.

Prezes UTK zatwierdził stawki dostępu na rozkład 2014/2015
Fot. Rafał Wilgusiak

Nowe stawki zaczną obowiązywać od 14 grudnia. Przewoźnicy, którzy nie zgadzają się z nowym cennikiem opłat za dostęp do torów, mogą się odwołać od decyzji prezesa UTK do sądu w terminie dwóch tygodni.

Zobacz cennik opłat (skan dokumentu na stronie IGTL)

- Weryfikacja przedłożonych do zatwierdzenia stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej w ramach rozkładu jazdy pociągów 2014/2015 pozwoliła stwierdzić, że zarządca przygotował kalkulację stawek jednostkowych opłaty podstawowej zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 5 czerwca 2014 r. - informuje UTK.

Zarządca przyjął do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej jedynie tę część kosztów, która jest bezpośrednio ponoszona jako rezultat wykonywania przewozów pociągami, określoną w oparciu o poniesione koszty bezpośrednie w ostatnim zakończonym roku obrotowym, tj. w 2013 r. W kosztach przyjętych do kalkulacji stawek opłaty podstawowej uwzględnione zostały wskaźniki inflacji na lata 2014 i 2015 oraz współczynnik zmienności pracy eksploatacyjnej – w przypadku minimalnego dostępu.

Do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej zarządca przyjął – wielkość pracy eksploatacyjnej w oparciu o wykonanie w 2013 r., natomiast do kalkulacji stawek za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów – ilości usług w oparciu o wykonanie w 2013 r., z uwzględnieniem obserwowanych trendów zmian zamawianych usług.

W odniesieniu do stawki obowiązującej na rozkład jazdy 2013/2014, średnia stawka sieciowa na rozkład jazdy pociągów 2014/2015 ulega podwyższeniu o 0,8 proc. (0,07 zł/pockm), w tym dla pociągów pasażerskich rośnie o 2,8 proc., natomiast dla pociągów towarowych rośnie o 0,1 proc.

Zarządca skalkulował i przedstawił stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury dla przedziałów mas brutto: dla pociągów pasażerskich i towarowych o masie brutto mniejszej niż 900 ton – co 60 ton oraz dla pociągów towarowych powyżej 900 ton – co 100 ton.

Dla pociągów pasażerskich o masie brutto równej/większej niż 900 ton oraz pociągów towarowych o masie brutto równej/większej niż 3000 ton zarządca przyjął jedną stawkę, zależną od rodzaju pociągu oraz ustaloną dla danej kategorii linii kolejowej i dostępności urządzeń sieci trakcyjnej.

Zarządca przedstawił stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury oddzielnie dla pociągów pasażerskich i towarowych w tablicach, z uwzględnieniem dostępności urządzeń sieci trakcyjnej, w których poszczególne wiersze dotyczą mas brutto pociągów, a kolumny kategorii linii kolejowych.