Znaczenie międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk dla Polski i regionu Europy Środkowej to główny temat wystąpienia wiceminister infrastruktury i rozwoju Doroty Pyć podczas 18. Międzynarodowej Konferencji Transportu, która odbyła się 4 listopada w Ostrawie.
Wiceminister Dorota Pyć podkreśliła rolę korytarza Bałtyk-Adriatyk w rozwoju gospodarczym Polski i regionów położonych wzdłuż trasy jego przebiegu.
– Polska, Republika Czeska i Słowacja tworzą dziś wspólne partnerstwo na rzecz korytarza transportowego Bałtyk–Adriatyk – stwierdziła podsekretarz stanu.
Najważniejsze inwestycje w Polsce w ramach korytarza to autostrada A1, łącząca Gdańsk z aglomeracją katowicką, drogi ekspresowe S69 i S3 oraz linie kolejowe E-65 oraz CE-65, które są kluczowymi magistralami kolejowymi Polski na osi północ–południe.
Wiceminister podkreśliła znaczenie Morza Bałtyckiego jako jednego z najintensywniej wykorzystywanych akwenów na świecie. Przedstawiła efekty dotychczasowych inwestycji oraz plany dotyczące infrastruktury portowej i dostępowej do portów morskich. Zaznaczyła też rangę rozwoju polskich morskich portów.
– Jest to jeden z priorytetów prowadzonej przez rząd polski polityki morskiej. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju finalizuje prace nad nowym dokumentem programowym „Program rozwoju portów morskich do roku 2020” (w perspektywie do 2030 r.) – dodała wiceminister Dorota Pyć.
Spotkanie było okazją do rozmowy podsekretarz z wiceministrem Republiki Czeskiej Karelem Dobesem nt. współpracy w zakresie transportu pomiędzy oboma krajami.
Konferencja, zorganizowana przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Kraju Morawsko-Śląskiego w Ostrawie, została objęta patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk prowadzi z polskich portów Gdańsk i Gdynia oraz Szczecin i Świnoujście przez Republikę Czeską i Słowację, Austrię do słoweńskiego portu Koper, chorwackiego Rijeka oraz do włoskich portów w Trieście, Wenecji i Rawennie. Korytarz ten, będący jednym z dziewięciu szlaków sieci bazowej TEN-T, obejmuje trasy kolejowe, drogowe, porty morskie, lotniska oraz terminale intermodalne.