W piątek, 21 listopada pierwszy z 50 zamówionych przez stolicę dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo zaczął wozić pasażerów. Został skierowany do obsługi linii 23 kursującej na trasie Nowe Bemowo – Czynszowa.
Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, wieloczłonowy i w pełni klimatyzowany. Co ciekawe, jego kolorystyka odbiega od tradycyjnej malatury Tramwajów Warszawskich (a raczej ZTM Warszawa), gdyż więcej jest niej koloru żółtego a mniej czerwonego.
Tramwaj zabiera 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Do dyspozycji podróżujących oddano też rampę wjazdową oraz dźwiękowe sygnalizowanie funkcji. Na prośbę pasażerów, siedzenia będą ustawione przodem, bądź tyłem do kierunku jazdy, a nie pod kątem. Tramwaj jest wyposażony w automat biletowy, monitoring, systeme zapowiedzi głosowych oraz monitory LCD.
Swoim wyglądem i funkcjonalnością pojazd może przypominać bardziej pociąg metra niż zwykły tramwaj, ponieważ drzwi ma ulokowane po obu bokach, a kabiny motorniczych znajdują się na każdym końcu wagonu.
Kluczowym kryterium były także rozwiązania, które zapewniają bezpieczeństwo, zarówno podróżującym, jak i bezpieczeństwo motorniczego.
- Jedną z najważniejszych decyzji było odejście od najbardziej typowej, pochylonej, aerodynamicznej linii czoła, na rzecz kształtu bardziej odpowiedniego dla pojazdu miejskiego. Dzięki zaproponowanej formie uzyskaliśmy szeroki, panoramiczny i bardziej bezpieczny zakres widzenia. Motorniczy wizualnie jest cofnięty w głąb kabiny i zabezpieczony dodatkowymi, wyraźnie widocznymi przęsłami wzmacniającymi słupki. Taka forma czoła powoduje większe ocienienie kabiny, poprawia widoczność i komfort cieplny (bardziej wydajne działanie klimatyzacji - podkreśla dr Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa w Pesie.
Ponadto, tramwaje typu 128N są bardziej ekonomiczne w eksploatacji, ponieważ zostały wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym pokładowy zasobnik energii, który pozwoli na gromadzenie energii odzyskiwanej w trakcie hamowania.
Na torach Warszawy będzie kursować w sumie 50 takich tramwajów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Zarząd Tramwajów Warszawskich zakupił je z myślą o obsłudze sieci tramwajowej podczas remontów i modernizacji oraz budowy tras, ponieważ tramwaj dwukierunkowy nie potrzebuje klasycznej pętli tramwajowej do zmiany kierunku jazdy. Tramwaje Warszawskie posiadają już 6 takich tramwajów, które doskonale spełniają swoją rolę.