Transport miejski Pierwszy Jazz Duo wyjechał na warszawskie tory

Pierwszy Jazz Duo wyjechał na warszawskie tory

21 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W piątek, 21 listopada pierwszy z 50 zamówionych przez stolicę dwukierunkowych tramwajów Jazz Duo zaczął wozić pasażerów. Został skierowany do obsługi linii 23 kursującej na trasie Nowe Bemowo – Czynszowa.

Fot. Tramwaje Warszawskie

Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, wieloczłonowy i w pełni klimatyzowany. Co ciekawe, jego kolorystyka odbiega od tradycyjnej malatury Tramwajów Warszawskich (a raczej ZTM Warszawa), gdyż więcej jest niej koloru żółtego a mniej czerwonego. 

Tramwaj zabiera 200 osób, w tym 28 na miejscach siedzących. Do dyspozycji podróżujących oddano też rampę wjazdową oraz dźwiękowe sygnalizowanie funkcji. Na prośbę pasażerów, siedzenia będą ustawione przodem, bądź tyłem do kierunku jazdy, a nie pod kątem. Tramwaj jest wyposażony w automat biletowy, monitoring, systeme zapowiedzi głosowych oraz monitory LCD.

Swoim wyglądem i funkcjonalnością pojazd może przypominać bardziej pociąg metra niż zwykły tramwaj, ponieważ drzwi ma ulokowane po obu bokach, a kabiny motorniczych znajdują się na każdym końcu wagonu.

Kluczowym kryterium były także rozwiązania, które zapewniają bezpieczeństwo, zarówno podróżującym, jak i bezpieczeństwo motorniczego.

- Jedną z najważniejszych decyzji było odejście od najbardziej typowej, pochylonej, aerodynamicznej linii czoła, na rzecz kształtu bardziej odpowiedniego dla pojazdu miejskiego. Dzięki zaproponowanej formie uzyskaliśmy szeroki, panoramiczny i bardziej bezpieczny zakres widzenia. Motorniczy wizualnie jest cofnięty w głąb kabiny i zabezpieczony dodatkowymi, wyraźnie widocznymi  przęsłami wzmacniającymi słupki. Taka forma czoła powoduje większe ocienienie kabiny, poprawia widoczność i komfort cieplny (bardziej wydajne działanie klimatyzacji - podkreśla dr Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa w Pesie.

Ponadto, tramwaje typu 128N są bardziej ekonomiczne w eksploatacji, ponieważ zostały wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym pokładowy zasobnik energii, który pozwoli na gromadzenie energii odzyskiwanej w trakcie hamowania.

Na torach Warszawy będzie kursować w sumie 50 takich tramwajów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Zarząd Tramwajów Warszawskich zakupił je z myślą o obsłudze sieci tramwajowej podczas remontów i modernizacji oraz budowy tras, ponieważ tramwaj dwukierunkowy nie potrzebuje klasycznej pętli tramwajowej do zmiany kierunku jazdy. Tramwaje Warszawskie posiadają już 6 takich tramwajów, które doskonale spełniają swoją rolę.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowe bramki wejściowe do II linii metra Nowe bramki wejściowe do II linii metra
Następny artykuł Zmiany na trasie Iława – Malbork do środy Zmiany na trasie Iława – Malbork do środy