Chińczycy chcą budować w Polsce centra logistyczne

Chińczycy chcą budować w Polsce centra logistyczne

02 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trzeba wykorzystać szansę, jaką daje Polsce ogłoszona przez Chiny strategia „Nowy Jedwabny Szlak” polegająca na odbudowie historycznego połączenia handlowego pomiędzy Wschodem a Zachodem. Lądowy wymiar strategii koncentruje się na rozbudowie bezpośrednich połączeń kolejowych z Chin do UE i budowie nowych terminali w Polsce.

Fot. Rafał Wilgusiak

Widzimy duży potencjał we współpracy z Chinami na poziomie regionalnym i lokalnym – zapewniali przedstawiciele polskich miast i województw podczas poniedziałkowych obrad grupy roboczej ds. polsko-chińskiej współpracy regionalnej.

Podczas spotkania wiceminister infrastruktury i rozwoju Marcin Kubiak ogłosił, że Łódź w 2015 r. będzie gospodarzem III Forum Regionalnego Polska-Chiny.

– Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych popierają decyzję Łodzi i województwa łódzkiego o organizacji w 2015 r. trzeciej edycji forum – poinformował wiceminister Marcin Kubiak. Gospodarzem poprzedniego forum w czerwcu 2014 r. była strona chińska. Rozmawiano wówczas o współpracy w zakresie urbanizacji, rewitalizacji miast, ochrony dziedzictwa narodowego i  środowiska, turystyki oraz edukacji. Forum zostało pomyślane jako platforma ułatwiająca nawiązywanie i rozwój kontaktów pomiędzy administracją lokalną oraz lokalnymi podmiotami z obu krajów.

Wiceminister podsumował też wyniki Forum Liderów Lokalnych, które odbyło się w sierpniu 2014 r. w Pradze.

– Polska, przy udziale pięciu województw - pomorskiego, dolnośląskiego, śląskiego, opolskiego i łódzkiego - stanowiła jedną z najliczniejszych i reprezentowanych na najwyższym szczeblu delegacji biorących udział w forum – powiedział wiceminister Kubiak.

Forum Liderów Lokalnych jest drugim istotnym wydarzeniem związanym z kontaktami polsko-chińskimi na szczeblu lokalnym, z tym, że ma ono charakter multilateralny – biorą w nim udział przedstawiciele państw Europy Środkowo-Wschodniej. 

– Współpraca regionalna z Chinami powinna być rozwijana również w takim formacie – podkreślił wiceszef MIR.

Podczas spotkania dyskutowano także o szansach, jakie dla Polski niesie ze sobą ogłoszona przez Chiny strategia „Nowy Jedwabny Szlak”. Polega ona na odbudowie najważniejszego historycznie połączenia handlowego pomiędzy Wschodem a Zachodem. Nowy szlak ma opierać się zarówno na drodze lądowej, jak i osobnej drodze morskiej. Lądowy wymiar strategii koncentruje się na rozbudowie bezpośrednich połączeń kolejowych z Chin do Unii Europejskiej. Promowana koncepcja została częściowo oparta na już istniejących połączeniach krajowych i międzynarodowych.

W Polsce znajdują się obecnie stacje końcowe dwóch bezpośrednich połączeń towarowych z Chin. W maju 2013 r. otwarto kolejowe połączenie pomiędzy miastem Chengdu w Prowincji Syczuan, a Łodzią. Z kolei w październiku 2013 r. uruchomiono połączenie kolejowe na trasie Suzhou – Warszawa

Strona chińska wyraża zainteresowanie rozbudową lub nawet budową nowych terminali transportowych w Polsce, które docelowo mają stać się centrami logistycznymi „Nowego Jedwabnego Szlaku” na Europę Środkową oraz Północną. Ważne jest, aby polskie władze centralne wspólnie  samorządami wykorzystały szansę, którą daje ta koncepcja – podsumował wiceminister.

Na zakończenie trzeciego posiedzenia Grupy odbyła się prezentacja i dyskusja na temat najlepszych praktyk we współpracy polskich województw z partnerami chińskimi.