Więcej praw dla pasażerów pociągów dalekobieżnych

Więcej praw dla pasażerów pociągów dalekobieżnych

03 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od 3 grudnia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju, podnoszące standard obsługi pasażerów w transporcie kolejowym przez zwiększenie zakresu przysługujących im praw.

Fot. Rafał Wilgusiak

Rozporządzenie ws. zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, nakłada na przewoźników kolejowych uruchamiających pociągi dalekobieżne nowe obowiązki. Część z nich jednak nie obejmie osób z niepełnosprawnością, ale zmiany oznaczają rozszerzenie uprawnień podróżnych korzystających z ww. połączeń.

Wśród najważniejszych wymienić należy przede wszystkim uprawnienie do uzyskania odszkodowania w przypadku opóźnienia pociągu. Minimalna kwota odszkodowania wynosi: 25 proc. ceny biletu przy opóźnieniu wynoszącym od 60 do 119 minut oraz 50 proc. ceny w przypadku 120 minut lub więcej.

W przypadku opóźnienia przyjazdu lub odjazdu pasażerowie powinni zostać poinformowani o sytuacji i o spodziewanym czasie odjazdu oraz przyjazdu przez przedsiębiorstwo kolejowe lub przez zarządcę stacji, niezwłocznie po pojawieniu się takiej informacji. Ponadto w przypadku opóźnienia o 60 minut, pasażerom powinny zostać zaoferowane nieodpłatnie: posiłki i napoje (odpowiednio do czasu oczekiwania, jeżeli są one dostępne w pociągu lub na stacji lub mogą zostać w rozsądnym zakresie dostarczone), zakwaterowanie w hotelu lub innym miejscu oraz transport pomiędzy stacją kolejową a miejscem zakwaterowania w przypadkach konieczności pobytu przez jedną lub kilka nocy albo jeżeli niezbędny jest pobyt dodatkowy (o ile jest to fizycznie możliwe) oraz transport z pociągu do stacji kolejowej do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu lub do miejsca przeznaczenia, jeżeli pociąg został unieruchomiony na trasie (o ile jest to fizycznie możliwe).

Nowe przepisy przynoszą też rozszerzenie katalogu informacji dostarczanych przez przedsiębiorstwa kolejowe. Odtąd przewoźnicy kolejowy w trakcie podróży powinni dostarczać pasażerom przynajmniej informacji o: usługach świadczonych w pociągu, następnej stacji, opóźnieniach, głównych możliwościach przesiadek oraz kwestiach bezpieczeństwa i ochrony.

Ponadto, w przypadku śmierci lub zranienia pasażera przedsiębiorstwo kolejowe niezwłocznie, a w każdym razie nie później niż piętnaście dni od ustalenia tożsamości osoby fizycznej uprawnionej do odszkodowania, powinno wypłacić zaliczkę w wysokości niezbędnej do zaspokojenia bieżących potrzeb finansowych, proporcjonalnie do odniesionej szkody; w przypadku śmierci zaliczka taka nie może być niższa niż 21 tys. euro na pasażera.

Powyższe zmiany nie mają zastosowania do miejskich, podmiejskich oraz regionalnych kolejowych przewozów osób.