Transport miejski Prawie 100 mln zł z UE dla Tramwajów Warszawskich

Prawie 100 mln zł z UE dla Tramwajów Warszawskich

22 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Stołeczne tramwaje otrzymają 99,5 mln zł ze środków Unii Europejskiej na budowę trasy tramwajowej w ciągu ul. Powstańców Śląskich oraz modernizację zaplecza wraz z wymianą sprzętu.

Fot. ZTM Warszawa

Warty 207,30 mln zł projekt jest zlokalizowany na obszarze Mokotowa, Woli, Bemowa, Bielan oraz Pragi Północ. Dotyczy on budowy trasy tramwajowej, w ciągu ul. Powstańców Śląskich na odcinku od skrzyżowania z ul. Radiową do skrzyżowania  z ul. Górczewską oraz inwestycji realizowanych na terenach czterech Zakładów Realizacji Przewozów R1 „Wola”, R2 „Praga”, R3 „Mokotów” i R4 „Żoliborz”.

Ponadto, przedsięwzięcie obejmuje zakup specjalistycznego sprzętu tj.:

  • specjalnego pojazdu dwudrogowego (z możliwością jazdy po każdym rodzaju torowiska tramwajowego) Montraks 5PS do konserwacji i napraw tramwajowej sieci trakcyjnej i jej elementów. Posiada obracany, izolowany pomost roboczy, z którego można wykonywać wszelkie prace sieciowe pod napięciem;
  • dźwigników tramwajowych, z którego każdy stanowi zespół 12 przejezdnych podnośników kolumnowych, przeznaczonych do pracy w konfiguracji 3 x 4 podnośniki lub 12 podnośników razem. Takie urządzenia pozwalają na podnoszenie wieloczłonowych wagonów Pesy, np. Swinga. Adaptery 4 podnośników uchwytu ciężaru pozwalają na podniesienie każdego członu osobno lub całego tramwaju przy zastosowaniu 12 podnośników;
  • specjalistycznej prasy do tramwajowych zestawów kołowych - służącej do montażu i demontażu kół jezdnych z osi wózków wagonowych. Ponadto wykorzystywana jest do demontażu i montażu elementów składowych zamontowanych na osiach przekładni wagonowych. Prasa ta zakupiona została przede wszystkim z uwagi na konieczność wykonywania napraw wagonów 105N, 105 N2K/2000, 116 Na, 120 N, 120Na, 123 N;
  • żurawia samochodowego, przeznaczonego w szczególności do wkolejania wagonów tramwajowych;
  • pojazdu szynowo - drogowego do holowania wagonów tramwajowych;
  • 6 tramwajów technicznych z doczepami oraz wyposażeniem specjalistycznym;
  • żurawi samochodowych.

Inwestycje realizowane w jednostkach organizacyjnych Tramwajów Warszawskich polegają na wymianie lub modernizacji infrastruktury służącej do szeroko rozumianej obsługi wagonów tramwajowych, usprawniając ją oraz czyniąc ją dokładniejszą, tańszą i bezpieczniejszą dla środowiska (np. stanowiska smarowania i wymiany oleju w wagonach tramwajowych), a także na zakupie niezbędnego sprzętu oraz tramwajów technicznych. Dzięki ich realizacji znacznej poprawie ulegnie jakość obsługi wagonów co pozytywnie wpłynie na długość ich eksploatacji, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów tejże obsługi.

To już szósta umowa o dofinansowanie podpisana przez  Tramwaje Warszawskie. Poprzednie umowy o dofinansowanie dotyczyły: modernizacji trasy tramwajowej Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych, zakupu tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie, dostosowania taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych (przez zakup 60 tramwajów niskopodłogowych), obsługi północnych obszarów Warszawy komunikacją tramwajową w związku z rozbudową sieci metra oraz zakupem taboru  oraz dostosowania infrastruktury tramwajowej w Warszawie do potrzeb związanych z eksploatacją tramwajów niskopodłogowych . 

Do 22 grudnia 2014 Tramwaje Warszawskie uzyskała ok. 812 mln zł dofinansowania w ramach Perspektywy Finansowej 2007-2013.