Hiszpanie zaprojektują kolej na lotnisko w Pyrzowicach

Hiszpanie zaprojektują kolej na lotnisko w Pyrzowicach

09 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Polsko-hiszpańskie konsorcjum zaprojektuje połączenie kolejowe z miast aglomeracji śląskiej na lotnisko w Pyrzowicach – informuje Dziennik Zachodni.

Fot. Michał Wójcicki

Pomysł szybkiej kolei na lotnisko w Pyrzowicach pojawił się już 11 lat temu. O konieczności wpisu projektu do planu zagospodarowania woj. śląskiego mówiło się już w 2004 r. Tymczasem jest rok 2015, a połączenia nie ma nawet na papierze. Dopiero w listopadzie 2014 roku PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej trasy do Pyrzowic. Zwycięzcą okazało się polsko-hiszpańskie konsorcjum w składzie: Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras S.L. z Madrytu.

Projekt ma być gotowy w lutym 2016 roku, a jego wartość ocenia się na ok. 1,2 mln zł. Prace budowlane mają się skończyć w 2018 r. Pełna nazwa zadania, które zostało powierzone polsko-hiszpańskiemu konsorcjum, brzmi: "Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej Tarnowskie Góry - Zawiercie". Dopiero w zeszłym roku podjęto decyzję o rewitalizacji wspomnianej linii nr 182. Wcześniej PKP PLK upierały się przy projekcie budowy całkiem nowej linii z Katowic do Pyrzowic, która miała przebiegać m.in. przez Piekary Śląskie. Pomysł wywołał wiele protestów gmin, przez które miała prowadzić nowa trasa kolejowa. Jednym z najgłośniejszych oponentów budowy nowego połączenia Katowic z Pyrzowicami stały się także Tarnowskie Góry. Tutejsza władza przez kilka lat proponowała zmianę przebiegu trasy przez swój teren. Chodziło o to, aby kolej jechała po istniejących torowiskach bez tworzenia nowych. Argumentowano to przede wszystkim o wiele niższymi kosztami (trasa przez Piekary Śląskie miałaby kosztować prawie 1,2 miliarda zł) oraz większym potencjałem pasażerskim. Do argumentów Tarnowskich Gór dołączały się kolejne samorządy, ale PKP PLK uparcie stało na stanowisku, że kolej z Katowic do Pyrzowic ma być przede wszystkim szybka. Niespodziewanie protestującym samorządom przyszło z pomocą konsorcjum firm Poeyry Infra i DB International, które projektowało trasę przez Piekary. Z powodu prawie 2,5 letniego opóźnienia PKP PLK zerwało umowę na wykonanie projektu i podjęto decyzję o rewitalizacji linii 182.

Póki co nie wiadomo, kto będzie woził pasażerów do Pyrzowic. Nieoficjalnie mówi się jednak o Kolejach Śląskich.