Transport miejski Ostatni pięcioczłonowy Swing już w Toruniu

Ostatni pięcioczłonowy Swing już w Toruniu

09 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do Torunia trafił ostatni z sześciu pięcioczłonowych tramwajów bydgoskiej Pesy zamówionych przez tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji. Pozostałe pojazdy będą trzyczłonowe i mają zostać dostarczone w pierwszej połowie tego roku.

Ostatni pięcioczłonowy Swing już w Toruniu
Fot. MZK Toruń

Dostawy są realizowane w ramach zamówienia na 12 pojazdów niskopodłogowych. Wartość kontraktu wynosi 92,5 mln zł brutto. Zakup Swingów jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City". Wagony pięcioczłonowe mają długość 30 metrów i mogą pomieścić nawet 207 osób, z czego 40 na miejscach siedzących. Pozostałe 6 pojazdów trzyczłonowych będzie miało długość 19 m, a każdy z nich zabierze 123 osoby (25 na miejscach siedzących).

Wszystkie zakupione w ramach projektu Swingi  są wyposażone w wysuwaną rampę, przyjazne dla osób starszych, na wózkach inwalidzkich i dla matek z dziećmi. Kolorystyka wagonów została wybrana po konsultacjach z mieszkańcami.

Pojazd ma nowoczesny, aerodynamiczny kształt oraz wyciszone, klimatyzowane wagony i kabinę motorniczych. Siedzenia są wykonane z trudno zapalnego materiału, odpornego na ścieranie i łatwego do utrzymania w czystości. Wagony są wyposażone w automaty biletowe i system zliczania pasażerów, z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących.

Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne (falowniki trakcyjne) sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga w wagonach jest wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdują się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie ma ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Skład jest wyposażony w monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki są zapowiadane.