Prace torowe mogą generować niebezpieczne zdarzenia

Prace torowe mogą generować niebezpieczne zdarzenia

14 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2014 roku odnotowano 28 zdarzeń (wypadków i incydentów) na torach czynnych, będących bezpośrednim wynikiem prac budowlanych i remontowych, prowadzonych na sąsiadujących z nimi torach zamkniętych – wynika z danych zarejestrowanych przez UTK, na podstawie zgłoszeń dokonanych przez podmioty sektora kolejowego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Największą grupę, tj. 14 przypadków stanowiły zdarzenia zaistniałe wskutek pozostawienia pojazdów, urządzeń oraz sprzętu i materiałów (np. koparki, samochody robocze, szyny, podkłady czy złom) w skrajni toru, po którym prowadzony był ruch.

W kolejnych 6 przypadkach zdarzenia spowodowane były niewłaściwą obsługą urządzeń, np. naruszeniem skrajni przez pracującą koparkę lub inny pojazd. W pozostałych 8 przypadkach zdarzenia związane były albo z uszkodzeniem elementów infrastruktury, na których prowadzony był ruch przez urządzania lub maszyny budowlane wykorzystywane do modernizacji sąsiadującego toru albo przez nieprawidłowości w zakresie zabudowy nowych elementów infrastruktury, np. naruszenie skrajni sąsiedniego toru przez zabudowywany element infrastruktury.

Wiele zagrożeń wynika też z częstych zmian organizacji ruchu, w związku z prowadzonymi pracami inwestycyjnymi.

Niemniej niebezpieczne są uszkodzenia elementów infrastruktury kolejowej lub jej degradacja. Łącznie w 2014 r. do rejestru prowadzonego przez Prezesa UTK zgłoszono 48 zdarzeń tego rodzaju: 18 było spowodowanych uszkodzeniem podkładów lub podrozjazdnic, 12 było spowodowanych pęknięciem szyn lub iglic, w 5 przypadkach zostały przekroczone parametry toru (wichrowatość, przechyłka).

Aby minimalizować wspomniane zagrożenia w strukturach PKP PLK powołano zespół ds. oceny ryzyka związanego z inwestycjami. W trzecim kwartale 2014 roku zarządca wdrożył też program audytów inwestycyjnych, których do końca roku zrealizowała łącznie 10 głównie tam, gdzie występowały największe natężenie prac oraz w obszarach największej gęstości ruchu pociągów. Kontynuacja tych działań planowana jest w 2015 roku, w którym przewidzianych jest 12 audytów.

Ponadto, w 2014 roku PLK przeprowadziły 38 kontroli projektów inwestycyjnych. W roku 2015 zaplanowanych zostało 45 kolejnych kontroli w tym zakresie.