Kolejowe rozwiązania Siemensa na autostradach

Kolejowe rozwiązania Siemensa na autostradach

21 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Siemens udoskonalił rozwiązanie stosowane na autostradach eHighways, pierwotnie zaprojektowane dla ciężarówek elektrycznych i hybrydowych. System wykorzystuje kamery i czujniki, które umożliwiają pełen nadzór nad stanem pantografów w czasie jazdy pojazdu, co pozwala uniknąć uszkodzenia przewodu jezdnego. Podobne, ale bardziej skomplikowane systemy, są już stosowane na kolei.

Fot. Siemens

System eHighway  to opracowane przez Siemensa rozwiązanie służące ograniczeniu emisji CO2 w ciężarowym transporcie wahadłowym na szczególnie obciążonych autostradach. Ciężarówki z napędem elektrycznym lub hybrydowym wykorzystują pantografy podobnie jak trolejbusy.

Pozwala to w znaczący sposób wyeliminować emisję dwutlenku węgla na długich odcinkach tras. System kontroli pantografów pozwala ograniczyć do minimum zamykanie trasy przejazdu ze względu na ewentualne uszkodzenia trakcji, co jest szczególnie istotne w przypadku autostrad eHighway, po których poruszają się pojazdy należące do różnych właścicieli.

Rozwiązanie eHighway to kompaktowy i niedrogi system, który może być zainstalowany w różnych punktach trasy, tak by  monitorować pojazdy poruszające się po e-autostradzie. Może być on stosowany także do monitoringu elektrycznej trakcji kolejowej.


Niezależnie od tego, czy są instalowane w samochodach czy pociągach, pantografy podlegają zużyciu podczas eksploatacji. Węglowe nakładki stykowe zużywają się w wyniku kontaktu z napowietrzną siecią zasilającą. Zużyte lub uszkodzone mechanicznie nakładki stykowe mogą doprowadzić do uszkodzenia przewodu zasilającego, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do jego zerwania.

System monitoruje pantograf na dwa sposoby. Kamery monitorują powierzchnie węglowe na listwie stykowej. Specjalne algorytmy oceniają poziomu zużycia lub uszkodzenia nakładek, a użytkownicy są informowani o konieczności wymiany zużytych elementów pantografu.

Zainstalowane czujniki rejestrują pionowe odchylanie górnego przewodu trakcyjnego, w tym również nacisk, jaki jest wywierany przez pantograf. Zbyt duży nacisk skutkuje nadmiernym zużyciem warstwy węglowej, a nawet zerwaniem trakcji. Jeśli  jest on niedostateczny, następuje utrata kontaktu pantografu z siecią oraz powstawanie łuku elektrycznego.

System może być instalowany na słupach trakcyjnych i mostach w celu wykonania pomiarów w jak największej liczbie punktów trasy. Kontrola pozwala na wyciągnięcie dodatkowych wniosków dotyczących stanu infrastruktury, w tym stanu zawieszenia górnego przewodu jezdnego. W przypadku pociągów elektrycznych jest on montowany na stacjach kolejowych i w miejscach wyjazdu pociągów z lokomotywowni, gdzie dokonywane są pomiary stanu pantografów. Informacje przekazywane są do centrów zarządzania i nadzoru trakcji oraz pokładowych urządzeń kontroli w samochodzie.

Siemens testuje obecnie rozwiązanie na elektrycznych autostradach, by w przyszłości wprowadzić je do seryjnej produkcji.