Koleją dużych prędkości przez Koreę Południową (cz. 1)

Koleją dużych prędkości przez Koreę Południową (cz. 1)

24 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Półwysep Koreański jest jednym z bardziej intrygujących zakątków Azji Wschodniej. Każdy z segmentów kolejowych przewozów pasażerskich odgrywa tu ważną rolę. Duże znaczenie mają przewozy aglomeracyjne w obrębie największych metropolii, połączenia dalekobieżne, realizowane pociągami ekspresowymi oraz InterCity. Najdynamiczniej rozwija się jednak kolej dużych prędkości.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Rozdarte wojną koreańską dwa kawałki półwyspu od 60 lat są podzielone sztuczną granicą. Pomimo niejednej próby zjednoczenia narodu i wprowadzenia „Słonecznej Polityki” za rządów prezydenta Kim Dae-junga, Republika Korei jest nadal w stanie zimnej wojny z „Demokratyczną” Północą. Okryta żelazną kurtyną Korea Północna jest praktycznie niedostępna dla zwykłych turystów, więc celem wycieczek staje się Korea Południowa. Ostatnie dwudziestolecie przyniosło tu gwałtowny wzrost turystyki. Dla Polaków Korea jest coraz bardziej dostępna, a to za sprawą dość atrakcyjnych cen biletów, jakie oferują linie lotnicze.

Aktualnie z Polski nie ma bezpośrednich lotów do Seulu. Wybierając opcję przelotu w jedną stronę, najlepszą ofertę mają katarskie linie lotnicze Qatar, które oferują bilety za ok. 1600 zł z przesiadką w Doha. Cała podróż trwa 16 godzin. Za 2500 zł można polecieć w dwie strony czeskimi liniami Czech Airlines z przesiadką w Pradze. Udając się w podróż do Korei Południowej, nie musimy posiadać wizy, a jedynie paszport z terminem ważności minimum pół roku.

Podróże z biletem globalnym
Półwysep Koreański warto odwiedzić wiosną lub jesienią. Okres letni to czas monsunów i tajfunów. Najlepszym sposobem na przemieszczanie się między miastami jest pociąg. Po koreańskich torach kursują zarówno składy konwencjonalne, jak i pociągi dużych prędkości. Ułatwieniem w podróżach po Korei będzie imienny bilet globalny Korea Rail Pass. Jest to odpowiednik europejskiego biletu Interrail, umożliwiający nieograniczoną liczbę podróży wszystkimi pociągami w okresie jego obowiązywania. Bilet sprzedawany jest w wersjach jedno-, trzy-, pięcio-, siedmio- i dziesięciodniowych i kosztuje od 66 900 do 194 400 wonów (203-590 zł). Można go kupić przez sklep internetowy kolei Korail, a także na każdej stacji kolejowej w kraju.

Nawet do 370 km/h
Koreańska kolej jest scentralizowana. Od 1963 r. całą infrastrukturą, przewozami pasażerskimi i towarowymi zarządza korporacja Korail. Jest to zarazem jedyny przewoźnik, który także zarządza siecią metra w Seulu i Busanie. Sieć linii kolejowych w kraju liczy 3559 km, z czego 1865 to linie jednotorowe. Odcinków zelektryfikowanych jest 2357 km. Wszystkie linie zasilane są prądem zmiennym 25 kV. Ponadto w Korei od 2004 r. funkcjonuje kolej dużych prędkości, aktualnie licząca 431 km. Wszystkie linie konwencjonalne i KDP w kraju mają standardowy rozstaw szyn 1435 mm. Obowiązuje ruch lewostronny.

Roczna praca przewozowa Korail to 31 mld pasażerokilometrów i prawie 11 mld ton przewiezionych ładunków. W Korei Południowej każdy z segmentów kolejowych przewozów pasażerskich odgrywa ważną rolę. Duże znaczenie mają przewozy aglomeracyjne w obrębie największych metropolii, jak i połączenia dalekobieżne, realizowane pociągami ekspresowymi i InterCity. Najdynamiczniej rozwija się jednak kolej dużych prędkości, na którą rząd przeznacza niebagatelne kwoty. Zakłada się, że do 2020 r. podwoi się długość odcinków linii KDP, a na wybranych trasach pociągi najnowszych generacji będą rozpędzać się nawet do 370 km/h, co da Koreańczykom status najszybszych kolei świata.

Zawsze w kierunku jazdy
Pociągi pasażerskie w Korei kursują tylko w porze dziennej. Uruchamiane są jedynie pociągi krajowe. W 2007 r. odbudowano międzynarodowy fragment magistrali, łączący obie zwaśnione kraje, lecz nie ma szans, aby jakikolwiek pociąg prędko przekroczył najbardziej strzeżoną granicę na świecie.

Do pociągów KDP można wejść swobodnie, bez żadnej kontroli, nie posiadając biletu i kupić go dopiero w trakcie podróży. Co więcej, w przypadku kompletu pasażerów możliwa jest jazda na stojąco i to za niższą cenę!

Koleje Korail uruchamiają sześć kategorii pociągów: KTX (pociągi dużych prędkości), ITX (InterCity), Saemaul (ekspresowe), Mugunghwa (pospieszne), Commuter (podmiejskie) i AREX (Airport Express Train). Bez względu na kategorię i rodzaj taboru wszystkie pociągi są klimatyzowane, zestawione wyłącznie z wagonów bez przedziałów. Standardowo we wszystkich kategoriach pociągów dostępna jest tylko klasa druga. Wyjątkiem są pociągi dużych prędkości KTX, gdzie są także wagony klasy pierwszej. W tych jednak nie ma wagonów gastronomicznych, które z kolei możemy spotkać w pociągach pospiesznych i ekspresowych. Również możliwość podróży zawsze przodem do kierunku jazdy jest cechą pospiesznych i ekspresów, której nie mają pociągi kategorii ITX oraz KTX, gdzie połowa pasażerów wagonu jedzie przodem, a druga połowa tyłem do kierunku jazdy. Obowiązek rezerwacji miejsc jest we wszystkich kategoriach pociągów, oprócz podmiejskich. Co ciekawe, bilety z miejscówką sprzedawane są nawet na Airport Express Train, choć nikt z pasażerów ze względu na krótki czas przejazdu i podmiejski charakter pociągu nie zwraca uwagi na zajmowane miejsce.

Na dłuższe podróże pociągami wyższych kategorii nie należy zwlekać z zakupem biletu na ostatnią chwilę. Bilety na przejazd są bezimienne, zawierają podstawowe informacje w języku koreańskim i angielskim oraz dane o zarezerwowanym miejscu.

Druga część artykułu