MIR: na kolei musimy nadrobić zaległości

MIR: na kolei musimy nadrobić zaległości

31 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Przewidziana w Umowie Partnerstwa kwota 10,2 mld euro to ponad dwa razy więcej środków niż mieliśmy do wydania w latach 2007-2013 – zaznacza Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. – Mamy szansę, by dostępna pula pieniędzy przyczyniła się do jeszcze szybszego rozwoju kolei – dodaje.

Fot. PKP PLK

Perspektywa finansowa 2014-2020 to zdecydowanie większe środki przeznaczone na inwestycje na kolei.

– Zgodnie z przyjętymi założeniami, środki te zostaną przeznaczone m.in. na budowę, modernizację i rewitalizację linii kolejowych, wdrażanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem (ERTMS), kontynuację programu poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogowo -kolejowych, działania służące poprawie standardu obsługi podróżnych, w tym modernizację dworców, zakup lub modernizację taboru kolejowego pasażerskiego oraz towarowego (zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym), czy też projekty intermodalne – wylicza Piotr Popa.

Fundusze europejskie przeznaczone na kolej będą finansować zadania polegające na poprawie infrastruktury już istniejącej - to kolejny etap rozpoczętego kilka lat temu programu poprawy sieci kolejowej i zwiększenia standardu podróżowania koleją.

Po latach braku inwestycji i niedoinwestowania kolei musimy nadrobić zaległości. Perspektywa 2014-2020 to wielka szansa na uzupełnienie tych braków – podkreśla rzecznik MIR. –  Musimy jednak pamiętać, że pomimo tak wielkich środków nie wystarczą one na wszystkie niezbędne działania – zastrzega.

To oznacza, że dofinansowane będą zadania najbardziej potrzebne, a ich lista została określona w "Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)".