PKP S.A. pozbywa się zbędnych linii kolejowych i dworców

PKP S.A. pozbywa się zbędnych linii kolejowych i dworców

04 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od 2012 r. jednostki samorządu terytorialnego oraz samodzielne podmioty przejęły od Polskich Kolei Państwowych S.A. już 189 dworców. W tym samym czasie spółka pozbyła się również 848 km linii kolejowych, które nie były wykorzystywane przez PKP PLK. Dzięki temu koszty PKP S.A. z tytułu utrzymania nieruchomości spadły o 8,43 mln złotych.

Fot. plock.pl

PKP S.A. coraz efektywniej współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego. Spółka zbywa na ich rzecz linie kolejowe oraz dworce, zbędne z punktu widzenia jej działalności.

– O naszej efektywności niech świadczy liczba transakcji zawieranych z samorządami. Średnio jest to jedna transakcja dziennie. W ostatnim roku było ich w sumie 324 na 249 dni roboczych – zaznacza Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP S.A. 

W ostatnich latach nastąpił też gwałtowny wzrost liczby przekazanych dworców (o 250 proc.). W okresie od 2002 r. do 2011 r. PKP S.A. zbyły na rzecz samorządów 54 obiekty, natomiast od 2012 r. do 2014 r. było ich aż 189. W sumie, w lokalne ręce trafiło 243 dworców. Najwięcej w Wielkopolsce (43) i na Dolnym Śląsku (32), niewiele mniej w Lubuskiem i Zachodniopomorskiem (po 25). Najmniej chętnych do przejmowania obiektów dworcowych było w województwach świętokrzyskim (3) i łódzkim (2). Ale są wiąż chętni.

– Prowadzimy rozmowy z kolejnymi samorządami, które są zainteresowane przejęciem na własność niszczejących obiektów dworcowych, które dawno już zatraciły swoją pierwotną funkcję – zaznacza Jarosław Bator.  

Poza tym, PKP S.A. wyprzedaje niepotrzebne grunty. Do tej pory sprzedano 545 hektarów ziemi. Powstały na nich ścieżki rowerowe (na obszarze 260 ha) i drogi (52 ha). W ten sposób niewykorzystywane przez kolej tereny służą lokalnym społecznościom - dzięki wytyczonym ścieżkom rowerzyści są tam mniej narażeni na wdychanie spalin samochodowych i wypadki na skrzyżowaniach, zaś drogi sprzyjają komunikacji międzymiastowej.

Warto przy okazji zaznaczyć, że ponad jedna trzecia sprzedanego/przekazanego terenu (195 hektarów) dalej służy przewozom kolejowym. Dotyczy to głównie kolei wąskotorowych, które należały do PKP S.A., a które są nieistotne dla prowadzenia przez PKP PLK normalnego ruchu kolejowego.

– Dobrym przykładem jest Grójecka Kolej Wąskotorowa. Samorząd, który przejął kolejkę, wykorzysta ją do przewozów turystycznych przy użyciu zabytkowego taboru. Planuje w ten sposób podnieść atrakcyjność poszczególnych gmin, przez które przebiega trasa wąskotorówki. Władze lokalne rozważają też przewóz osób, jeżeli w przyszłości będzie takie zapotrzebowanie ze strony mieszkańców – wyjaśnia Jarosław Bator.

Na tym PKP S.A. nie zamierzają poprzestać. Kolejne 1849 hektarów jest przygotowywane do zbycia. Ich wartość to 324,1 mln zł. Wydzielono już 1800 działek do zagospodarowania komercyjnego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Cztery nowe stacje w praskim metrze Cztery nowe stacje w praskim metrze
Następny artykuł Związkowcy piszą list do premier Kopacz ws. sytuacji na kolei Związkowcy piszą list do premier Kopacz ws. sytuacji na kolei