PLK wydały 1 mld zł na Opolszczyźnie - na tym nie koniec

PLK wydały 1 mld zł na Opolszczyźnie - na tym nie koniec

11 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PLK w ostatnich latach zrealizowały na terenie Opolszczyzny projekty za kwotę ponad miliard zł przede wsyzstkim w główne linie kolejowe z Opola do Wrocławia, Częstochowy czy w stronę Gliwic i Katowic. W kolejnych latach następne 130 mln zł może usprawnić regionalną komunikację kolejową Opolszczyzny. Przedsięwzięcie dotyczy 140 km linii.

Fot. PKP PLK

W celu rozwoju infrastruktury kolejowej na terenie województwa opolskiego zarząd Województwa Opolskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały list intencyjny na realizację projektu „Polepszenie jakości świadczonych usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych o znaczeniu regionalnym".

Zarząd Województwa Opolskiego i Polskie Linie Kolejowe zakładają, że przedsięwzięcie może być realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2004-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Planowana kwota dofinansowania UE wynosi 26,7 mln euro.

- Planowane inwestycje znacząco poprawią komfort podróży koleją w regionie, ale przede wszystkim wpłyną na wzrost atrakcyjności województwa – bo dobry system komunikacyjny to jeden z warunków rozwoju całego regionu – mówi marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła.

Projekt dotyczy trzech odcinków linii ważnych dla lokalnej komunikacji kolejowej Opolszczyzny: Nysa – Opole (nr 287), Opole – Kluczbork (nr 301 i nr 293) i Nysa – Brzeg (nr 288). Planowane na tych liniach prace zakładają poprawę warunków dla wykorzystania transportu kolejowego  w komunikacji regionalnej oraz poprawę bezpieczeństwa i standardu obsługi podróżnych. Prace remontowo-rewitalizacyjne istotnie uzupełnią dotychczasowe efekty poprawy sieci kolejowej w województwie opolskim.

- PLK w ostatnich latach zrealizowały na terenie Opolszczyzny projekty za kwotę ponad miliard zł. Główne linie kolejowe z Opola do Wrocławia, Częstochowy czy przez Strzelce Opolskie w stronę Gliwic i Katowic zapewniają już atrakcyjne czasy przejazdu i oczekiwany standard obsługi na peronach. Ważne są też linie lokalne, które trzeba odnowić. Najlepiej wskazać je mogą gospodarze regionu będący jednocześnie organizatorami przewozów – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PLK.

PLK w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 przygotowuje na terenie woj. opolskiego także realizację projektów dotyczących linii: z Opola do Wrocławia przez Czarnowąsy i Jelcz; z Opola do Kędzierzyna-Koźla; z Kluczborka w stronę Oleśnicy i Wrocławia.

W 2014 r Polskie Linie Kolejowe zrealizowały w całej Polsce inwestycje za ponad 7 mld zł. Dzięki nim skrócił się czas przejazdu i poprawił standard obsługi pasażerów także na terenie Opolszczyzny. Obecnie przejazd z Opola do Warszawy trwa rekordowo krótko -3h. Krócej jeżdżą pociągi na zmodernizowanych liniach do Wrocławia, Częstochowy, przez Błotnicę Strzelecką do Gliwic oraz Katowic.

Projekty inwestycyjne PLK obejmują ponad 500 km linii kolejowych położonych w całości bądź częściowo w obrębie województwa opolskiego. Łączna wartość tych projektów wynosi ponad  1 mld zł.

Lista kluczowych projektów inwestycyjnych PLK realizowanych na terenie województwa opolskiego w 2014 – 2015 r.

  • Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa – Fosowskie POIiŚ 7.1-67
  • Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka - Opole Groszowice POIiŚ 7.1-65
  • Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 143 na odcinku Kalety – Kluczbork POIiŚ 7.1-70
  • Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 272 na odcinku Kluczbork – Ostrzeszów POIiŚ 7.1-79
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 132/135 na odcinku Gliwice Łabędy – Pyskowice – Błotnica Strzelecka
  • Rewitalizacja linii nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole
  • Modernizacja linii kolejowej nr 306 na odcinku Krapkowice – Prudnik
  • „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych  o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym” POIiŚ 7.1-71