Kujawsko-pomorskie lobbuje za terminalem multimodalnym

Kujawsko-pomorskie lobbuje za terminalem multimodalnym

16 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Samorządowe władze województwa od czterech lat prowadzą działania zmierzające do utworzenia w regionie kujawsko-pomorskim platformy multimodalnej, czyli przeładunkowego węzła transportowego, w którym krzyżują się i uzupełniają różne systemy przewożenia towarów – kolej, drogi i żegluga śródlądowa.

Fot. kujawsko-pomorskie.pl

Platforma, zapisana już w krajowych dokumentach planistycznych dotyczących gospodarowania wodami, ma opierać się głównie na wodnej komunikacji śródlądowej.

Chcemy, by nasz terminal multimodalny opierał się przede wszystkim na Wiśle i śródlądowym transporcie wodnym, a także transporcie drogowym i kolejowym. To w dużej mierze determinuje lokalizację takiego obiektu, która zostanie wyznaczona z uwzględnieniem obiektywnych uwarunkowań hydrologicznych, geotechnicznych i środowiskowych oraz możliwości włączenia w istniejące sieci transportowe – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Zakładamy, że to właśnie w naszym centralnie w kraju położonym województwie z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego można zbudować rzeczny port przeładunkowy, dobrze skomunikowany z siecią drogową i kolejową.

Platforma multimodalna to ogólnodostępny terminal przeładunkowy – na przykład drogowo-kolejowy, kolejowo-morski, śródlądowo-drogowy, etc. – świadczący też zazwyczaj usługi magazynowania, w którym dokonuje się przeniesienia towarów z jednego środka transportu na inny.

Starania w celu utworzenia takiego terminala, województwo rozpoczęło jeszcze w 2011 roku. Wtedy przygotowano na ten temat dokumenty dla ówczesnego ministerstwa infrastruktury, a marszałek Całbecki rozmawiał o tym pomyśle w Brukseli. Samorząd uczestniczy też w pracach nad strategicznymi państwowymi dokumentami dotyczącymi dróg wodnych, jest członkiem międzywojewódzkich porozumień na rzecz rewitalizacji międzynarodowych dróg wodnych E70 i E40, przygotowuje się też do przystąpienia do międzynarodowego projektu EMMA, dotyczącego transportu śródlądowego związanego z obsługą bałtyckich portów morskich. Efektem tego zaangażowania jest zapisanie wspomnianej platformy w Master Planie dla dorzecza Wisły oraz w projektach krajowego Planu Gospodarowania Wodami (obecnie w fazie legislacyjnej).

Ideę powstania platformy multimodalnej w obszarze aglomeracji bydgosko-toruńskiej od początku wspiera prof. Zygmunt Babiński z Katedry Rewitalizacji Dróg Wodnych Instytutu Geografii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

– Wstępne sondażowe rozmowy, które przeprowadziliśmy jeszcze w ubiegłym roku z przedstawicielami władz Bydgoszczy i gminy Solec Kujawski oraz zarządów Portu Gdańsk, terminalu kontenerowego DCT Gdańsk i spółek PKP, napawają optymizmem. Wśród kujawsko-pomorskich firm z którymi podejmujemy nową turę spotkań są m.in. Żegluga Bydgoska, Anwil, Tele-Fonika Kable Zakład Bydgoszcz, Mondi Świecie i Makrum – zakomunikowało dziś biuro prasowe województwa.