Jaśniej i bezpieczniej na peronach

Jaśniej i bezpieczniej na peronach

25 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

100 000 nowych lamp na sieci kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe dostosowują oświetlenie do potrzeb  pasażerów. Nowe lampy zapewniają lepsze warunki obsługi i niższe koszty utrzymania. W 2014 roku PLK wymieniły ponad 6000 punktów oświetleniowych. Tylko na stacji w Rzeszowie wymieniono ponad 120 lamp.

Jaśniej i bezpieczniej na peronach
Fot. PKP PLK

Lepsze oświetlenie to przyjaźniejsze perony, dojścia i przejścia podziemne. Zarządca infrastruktury tylko w 2014 r. wyposażył ponad 200 zmodernizowanych peronów w nowoczesne oświetlenie - to ponad 4000 nowych punktów świetlnych. Na sieci kolejowej PLK zamontowała już prawie 100 000 lamp nowego typu.

– PKP Polskie Linie Kolejowe co roku wymieniają lampy rtęciowe starego typu na nowoczesne sodowe wysokoprężne o najwyższym wskaźniku skuteczności świetlnej. Efektem wymiany oświetlenia jest obniżenie kosztów energii i eksploatacji. Nowoczesne lampy mają dłuższy czas pracy są tańsze w eksploatacji – mówi Andrzej Kazimierski z Biura Energetyki PLK.

Bezawaryjna praca nowych lamp szacowana jest na około 4 lata, czyli prawie dwa razy dłużej niż stosowane wcześniej lampy rtęciowe. Wymiana oświetlenia ogranicza również emisję dwutlenku węgla do atmosfery i sprzyja ochronie środowiska.

Stacja Rzeszów w nowym świetle

Perony i przejście podziemne na stacji w Rzeszowie od lutego są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa. PLK wymieniło ponad 120 lamp. 58 to nowe oprawy na peronach, a 66 rozjaśniło przejście podziemne. Koszt prac wyniósł 114 tys. zł. Nowe oświetlenie służy także m.in. pasażerom modernizowanej linii z Wrocławia do Poznania i na trasie z Częstochowy do Opolaoraz w Trójmieście.

Dla bezpieczeństwa na przejazdach

Zarządca infrastruktury poprawia również system oświetlenia przejazdów kolejowych. W 2014 roku tylko przy modernizacji skrzyżowań toru i drogi nowe oświetlenie zamontowano w ponad 500 miejscach. Nowe lampy, które montuje zarządca infrastruktury zapewniają także lepsza ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.