Trzy priorytety UE w sektorze transportu

Trzy priorytety UE w sektorze transportu

25 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Budowa jednolitego rynku transportowego w Unii Europejskiej oraz uczestnictwo Polski w europejskim obszarze transportowym to główny temat pierwszej w Polsce wizyty komisarz ds. transportu Violety Bulc w Warszawie. Komisarz Bulc wykorzystała także spotkanie, aby poinformować o trzech głównych priorytetach w zakresie polityki transportowej podczas swojej kadencji.

Trzy priorytety UE w sektorze transportu
Fot. ec.europa.eu

Głównym celem ubiegłotygodniowych spotkań na szczeblu ministerialnym, z przedstawicielami parlamentu krajowego, społeczeństwa obywatelskiego oraz beneficjentów funduszy unijnych, było podzielenie się informacją nt. priorytetów w polityce transportowej UE na obecną 5-letnią kadencję Komisji Europejskiej, wysłuchanie opinii i komentarzy w tej sprawie, jak również obejrzenie wybranych projektów związanych z rozwojem transportu w Polsce i finansowanych ze środków UE.

– Od wejścia do UE Polska z sukcesem zmodernizowała swoją sieć dróg, zmodernizowała wszystkie porty lotnicze oraz przeprowadziła znaczną liczbę projektów modernizacyjnych na kolei – podkreślił w swojej wypowiedzi przewodniczący Żmijan. Podkreślił także, iż Polska efektywnie wykorzystała środki z unijnej perspektywy finansowej w latach 2007-2013 oraz jest największym beneficjentem unijnego budżetu na lata 2014-2020. – Polsce zależy na tym, aby w ramach nowych ram finansowych, utrzymać podział środków w proporcji 60/40 na drogi i kolej tak, aby umożliwić ukończenie kompleksowej sieci drogowej połączonej z europejską siecią TEN-T – powiedział Żmijan.

Tematem rozmowy było m.in. finansowanie infrastrukturalnych projektów transportowych. Komisarz zwróciła uwagę w tym kontekście, iż w ramach obecnych ram finansowych UE jest niezwykle ważne, aby Polska jak najefektywniej wykorzystała fundusze przeznaczone na modernizację transportu kolejowego.

Komisarz Bulc wymieniła też 3 priorytety polityki transportowej UE.

Pierwszy z nich to cyfryzacja usług transportowych. – Ułatwi ona wprowadzenie intermodalności/interoperacyjności przewozów, ciągłości połączeń, jednolitego biletowania, pomoże ograniczyć emisję CO2, lepiej zarządzać ruchem, poprawi efektywność, niezawodność i bezpieczeństwo transportu – podkreśliła Komisarz.

Drugim ważnym obszarem jest – zdaniem komisarz – zwiększenie wykorzystania paliw alternatywnych i elektryfikacja środków transportu, jako przedsięwzięć przyczyniających się do zwiększenia niezależności energetycznej Unii Europejskiej.

Umiędzynarodowienie europejskiego sektora transportowego, poprzez wzmocnienie obecności UE w międzynarodowych umowach transportowych, a także zachęcanie usługodawców unijnych do zwiększenia ich obecności na rynkach światowych – to trzeci priorytet, który wymieniła komisarz. Dzięki powyższym działaniom Unia Europejska ma szansę stać się eksporterem nie tylko technicznych standardów transportowych, ale też socjalnych, a także tych w dziedzinie ochrony środowiska.

W programie wizyty komisarz Bulc znalazło się oczywiście spotkanie z jej krajowym odpowiednikiem, czyli z minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak, której towarzyszyli m.in. wiceministrowie Sławomir Żałobka oraz Waldemar Sługocki. Rozmowa dotyczyła elementów polityki transportowej komisarz na bieżącą kadencję, w tym również wagi liberalizacji rynku transportowego dla pobudzania wzrostu gospodarczego w UE. W tym kontekście wymieniono opinie na temat stanowiska Polski co do negocjowanego obecnie w Radzie UE IV Pakietu Kolejowego. Przy tej okazji omówiono także kwestię kolejowych projektów inwestycyjnych oraz zdolności administracyjnej tego sektora do absorbcji środków przyznanych przez UE, perspektywy dla modelu zrównoważonego transportu w Polsce, w tym na obszarach zurbanizowanych, a także stanu bezpieczeństwa drogowego (w tej dziedzinie Polska ma jeszcze wiele do zrobienia).