Drugi tor za północnym kołem podbiegunowym?

Drugi tor za północnym kołem podbiegunowym?

10 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Szwedzki zarządca infrastruktury Trafikverket zamierza opracować plan budowy drugiego toru na wschodnim odcinku linii kolejowej Kiruna – Narvik, łączącej Szwecję i Norwegię za pólnocnym kołem podbiegunowym.

Fot. Wikipedia/David Gubler

Badania przeprowadzone w zeszłym roku na odcinku trasy z Kiruny do granicy szwedzko-norweskiej potwierdziły, że drugi tor jest konieczny i opłacalny. Prognozy wskazują, że liczba pociągów z rudą żelaza, kursujących z kopalni w Szwecji i Finlandii do Narviku, ma wzrosnąć do 2020 r. z 20 do 44 składów dziennie. Ruch pozostałych pociągów towarowych powinien zwiększyć się z 8 do 12-26 składów w ciągu dnia. Planowany jest podwojenie liczby połączeń pasażerskich z obecnych 6 do 12 pociągów na dzień.

Trafikverket będzie obecnie przeprowadzać dalsze badania w celu ustalenia zakresu i lokalizacji odcinków dwutorowych, koszty budowy oraz wpływ czynników społeczno-ekonomicznych na  zwiększenie wydajności trasy.

Pierwszy etap obejmie odcinek o długości 35 km między Peuravaara koło Kiruny i Bergfors. Jeśli wszystkie zaplanowane prace uda się wykonać o czasie i będą odpowiednie środki finansowe, to budowa drugiego toru będzie się mogła rozpocząć w 2019 r.  

Norweski zarządca infrastruktury Jernbaneverket również szuka możliwości budowy w dalszej perspektywie drugiego toru na 43 kilometrach norewskiej części linii.