– W następnym rozkładzie jazdy pociągów będzie bezpośrednie połączenie z Liberca do Szklarskiej Poręby – zapewnia w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” Stanislava Jakešova, prezes samorządowej spółki KORID LK, zarządcy zintegrowanego transportu zbiorowego w czeskim kraju libereckim.
Jak, od następnego rozkładu jazdy, zmieni się komunikacja kolejowa na odcinku Harrachov - Szklarska Poręba Górna?
Dziś na tym odcinku przewozy realizuje prywatna firma GWTR. Będzie tak do 13 grudnia 2015 r. W minionym roku poszukiwaliśmy możliwości zapewnienia bezpośrednich pociągów z Liberca do Szklarskiej Poręby. Teraz otrzymaliśmy ofertę od przewoźnika České dráhy, który aktualnie obsługuje przewozy na odcinku do Harrachova.
Wiemy już, że wśród najważniejszych zmian znajdą się bezpośrednie połączenia z Liberca oraz użycie nowszych wagonów motorowych Stadlera. Projekt rozkładu jazdy nie został, jak dotąd, zatwierdzony, ale jak tylko to się stanie, ujawnimy niezbędne szczegóły.
W jakim takcie pojadą pociągi w sezonie narciarskim i wakacyjnym?
Konstruujemy rozkład jazdy według planowanych potoków pasażerskich, z podziałem na sezon letni, sezon zimowy i okres międzysezonowy. Jednak szczegóły taktu sezonowego ujawnimy po zatwierdzeniu projektu.
Co wiadomo o planowanej taryfie?
Przypuszczam, że taryfa będzie ułożona tak, by zapewnić wygodne podróżowanie, do czego przygotowują się České dráhy i Koleje Dolnośląskie. Będzie obowiązywała samodzielna taryfa każdego państwa z biletem-przejściówką, jednak będzie też dostępna transgraniczna oferta EURO-NISA-TICKET.
Tylko, że bilety z tej ostatniej oferty są dostępne tylko na terenie Republiki Czeskiej...
Będzie możliwy zakup takiego biletu na pokładzie pociągu, jednak nie wiem, czy będzie pozwolenie na płatność w złotych.
Kto będzie dotował pociągi na terenie Polski?
Kraj liberecki i województwo dolnośląskie zawarły aneks do umowy o współpracy w zakresie utrzymywania tej komunikacji. Przedmiotem tego dokumentu jest przedłużenie ważności umowy do roku 2026, zapewnienie bezpośrednich połączeń do Liberca i zastrzeżenie zamawiania połączeń w ramach służby publicznej w obu krajach.
Według Programu Operacyjnego Doprava („Transport”) jednostki RegioSpider są przeznaczone tylko do obsługi ruchu w kraju libereckim.
Owszem, jednak już przy zawieraniu umowy warunkiem była ewentualna możliwość zapewnienia kursowania aż do Szklarskiej Poręby. Sama linia była zresztą rewitalizowana z pomocą środków unijnych.
Czy jednak wystarczy nowoczesnych wagonów motorowych przy znacznym zwiększeniu liczby pociągokilometrów? Czy nie ma zagrożenia, że gdzieś w kraju libereckim, może właśnie na Kolei Izerskiej, i tak pojawią się stare „motoráčky” 810?
České dráhy zapewniają dostateczny zapas jednostek Stadler, by wystarczyło ich także na ten nowy odcinek.
A jeśli nowy kształt połączeń odniesie sukces, to czy kraj rozważał dalsze wydłużenie relacji, np. do Jeleniej Góry?
Trwa właśnie dyskusja nt. dalszego wydłużania połączenia.
O planach wprowadzenia bezpośredniego połączenia z Liberca do Szklarskiej Poręby portal kurierkolejowy.eu informował miesiąc temu.