W środę, 25 marca, marszałek województwa Olgierd Geblewicz odebrał ostatniego Impulsa z 12 zamówionych tego typu pojazdów i tym samym oficjalnie zakończył realizację największego projektu kolejowego dla Pomorza Zachodniego.
– Sukcesywnie dostarczane od 12 grudnia 2013 roku Impulsy przewiozły już 1,7 mln pasażerów – poinformował marszałek Geblewicz. – Wygodą, komfortem, czasem podróży, jednym słowem jakością staramy się zachęcić mieszkańców do podróży pociągami, a te warunki na pewno spełniają Impulsy – stwierdził marszałek.
W ciągu 17 miesięcy Zachodnia Grupa Zakupowa otrzymała 13 czteroczłonowych pojazdów Impuls, w tym 12 województwo Zachodniopomorskie. Do ich produkcji zużyto 704 788 kg stali i 25 998 kg farby, zamontowano 2912 foteli i 756 szyb. W pojazdach położono łącznie 750 000 km kabli i 14 000 metrów bieżących rur do wykonania instalacji pneumatycznej.
– Realizacja kontraktu przebiegała w tempie ekspresowym – stwierdził Zbigniew Konieczek, prezes Newag. – Bardzo cenimy sobie jakość współpracy z zamawiającym. Zachodniopomorskie Impulsy przejechały już 1,5 mln km, a ich współczynnik dostępności, wynosi 98 proc., co świadczy o bardzo dużej niezawodności wyprodukowanych przez nas pociągów – pochwalił się Zbigniew Konieczek.
Wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj komentując zakończenie projektu powiedział. – Cały czas gonimy ten XXI wiek, ale sądzę, patrząc choćby na Impulsy, że już jesteśmy coraz bliżej tego, by stał się on naszym udziałem.
Obecnie Impulsy kursują w trasach Szczecin - Słupsk - Szczecin, Poznań - Świnoujście - Poznań (przez Szczecin). W wakacje uruchomiony zostanie szybki pociąg nad morze. Dokładnie 27 czerwca o godz. 8.19 „Błękitny” wyruszy ze Szczecina, by w ciągu 65 minut zawieźć podróżnych do Świnoujścia.
Projekt „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie” był realizowany wspólnie przez Województwa Zachodniopomorskie i Lubuskie w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. Zakup 14 Impulsów – 12 dla Województwa Zachodniopomorskiego i 2 dla Lubuskiego - współfinansowała Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to 300 mln złotych.