Budowa od podstaw 29 km torów tramwajowych, modernizacja 80 km torów już istniejących, zakup nawet 40 nowych pojazdów – to główne założenia projektu inwestycyjnego Tramwajów Śląskich, które spółka zamierza zrealizować z wykorzystaniem środków unijnych pozostających do dyspozycji w latach 2014-2020.
Aglomeracja górnośląska od kilku lat przeznacza ogromne środki na rozwój komunikacji tramwajowej. Obecnie Tramwaje Śląskie finalizują projekt pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" o wartości 851 mln zł. Za tę kwotę m.in. wyremontowano 63 km torów w sześciu miastach, kupiono 42 nowe tramwaje (z czego 12 dwukierunkowych pojazdów z częściowo niską podłogą), zmodernizowano 75 używanych wagonów, wybudowano myjnię w Katowicach i przebudowano układy sterowania ruchem.
Na dzisiejszym spotkaniu zespołu. ds. publicznego transportu zbiorowego w województwie śląskim Bogusław Knapik, dyrektor ds. inwestycji i infrastruktury Tramwajów Śląskich przedstawił najbliższe plany spółki. Zgodnie z nimi, w nadchodzącym rozdaniu unijnym, spółka zamierza przeznaczyć na rozwój 880 mln zł. W nowym projekcie inwestycyjnym znalazło się przedłużenie trasy linii nr 15 w Sosnowcu, budowa nowego połączenia do południowych dzielnic Katowic, połączenie torowisk na ul. Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach - wzdłuż ul. Grundmanna. Rozważana jest również budowa linii tramwajowej do bytomskiej dzielnicy Miechowice. Oprócz tego, Tramwaje Śląskie będą prowadzić dalszą modernizację torowisk. Spółka planuje też zakup 30-40 nowych niskopodłogowych tramwajów.
Warto przypomnieć, że w latach 90. ubiegłego wieku zaniechano jakichkolwiek inwestycji (ze względu na problemy własnościowe spółki). W latach 2006-2009 rozpoczęła się likwidacja linii (Bytom, Chorzów, Gliwice, Piekary Śląskie, Wojkowice). Dopiero od 2008 roku wdrożono program ratunkowy, który częściowo zahamował postępującą degradację transportu tramwajowego.
Podczas dyskusji w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podkreślano, iż komunikacja tramwajowa musi być wpisana w system transportu publicznego. Priorytetem działań inwestycyjnych powinno być ograniczenie transportu indywidualnego na rzecz zbiorowego transportu niskoemisyjnego, a co się z tym wiąże także zwiększenie liczby pasażerów. Oferta spółki musi być stabilna, tramwaje mają szanse odzyskać zaufanie pasażerów – ale muszą być transportem szybkim i niezawodnym, a rozkład jazdy powinien zachęcać do podróży. Można to uzyskać m.in. przez bezwzględne zwiększenie priorytetu dla tramwaju w ruchu drogowym, wprowadzenie modułu 10 (w godzinach szczytu) i 20 minut (poza godzinami szczytu) w miejsce obowiązującego obecnie modułu 15 i 30 minut, ograniczenie zmiany tras i numeracji linii na tych samych trasach.
Tramwaje Śląskie rocznie na 29 liniach przewożą 100 mln pasażerów i wypracowują 17 mln wozokilometrów. Spółka posiada ponad 320 km torowisk i sieci, 324 sztuk taboru (tylko 47 to wagony niskopodłogowe, średni wiek taboru to 28,8 lat). Akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic.