Transport miejski Tramwaje Śląskie wydadzą 880 mln zł na inwestycje

Tramwaje Śląskie wydadzą 880 mln zł na inwestycje

PODZIEL SIĘ

Budowa od podstaw 29 km torów tramwajowych, modernizacja 80 km torów już istniejących, zakup nawet 40 nowych pojazdów – to główne założenia projektu inwestycyjnego Tramwajów Śląskich, które spółka zamierza zrealizować z wykorzystaniem środków unijnych pozostających do dyspozycji w latach 2014-2020.

Fot. Tramwaje Śląskie

Aglomeracja górnośląska od kilku lat przeznacza ogromne środki na rozwój komunikacji tramwajowej. Obecnie Tramwaje Śląskie finalizują projekt pod nazwą "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" o wartości 851 mln zł. Za tę kwotę m.in. wyremontowano 63 km torów w sześciu miastach, kupiono 42 nowe tramwaje (z czego 12 dwukierunkowych pojazdów z częściowo niską podłogą), zmodernizowano 75 używanych wagonów, wybudowano myjnię w Katowicach i przebudowano układy sterowania ruchem.

Na dzisiejszym spotkaniu zespołu. ds. publicznego transportu zbiorowego w województwie śląskim Bogusław Knapik, dyrektor ds. inwestycji i infrastruktury Tramwajów Śląskich przedstawił najbliższe plany spółki. Zgodnie z nimi, w nadchodzącym rozdaniu unijnym, spółka zamierza przeznaczyć na rozwój 880 mln zł. W nowym projekcie inwestycyjnym znalazło się przedłużenie trasy linii nr 15 w Sosnowcu, budowa nowego połączenia do południowych dzielnic Katowic, połączenie torowisk na ul. Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach - wzdłuż ul. Grundmanna. Rozważana jest również budowa linii tramwajowej do bytomskiej dzielnicy Miechowice. Oprócz tego, Tramwaje Śląskie będą prowadzić dalszą modernizację torowisk. Spółka planuje też zakup 30-40 nowych niskopodłogowych tramwajów.

Warto przypomnieć, że w latach 90. ubiegłego wieku zaniechano jakichkolwiek inwestycji (ze względu na problemy własnościowe spółki). W latach 2006-2009 rozpoczęła się likwidacja linii (Bytom, Chorzów, Gliwice, Piekary Śląskie, Wojkowice). Dopiero od 2008 roku wdrożono program ratunkowy, który częściowo zahamował postępującą degradację transportu tramwajowego.

Podczas dyskusji w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podkreślano, iż komunikacja tramwajowa musi być wpisana w system transportu publicznego. Priorytetem działań inwestycyjnych powinno być ograniczenie transportu indywidualnego na rzecz zbiorowego transportu niskoemisyjnego, a co się z tym wiąże także zwiększenie liczby pasażerów. Oferta spółki musi być stabilna, tramwaje mają szanse odzyskać zaufanie pasażerów – ale muszą być transportem szybkim i niezawodnym, a rozkład jazdy powinien zachęcać do podróży. Można to uzyskać m.in. przez bezwzględne zwiększenie priorytetu dla tramwaju w ruchu drogowym, wprowadzenie modułu 10 (w godzinach szczytu) i 20 minut (poza godzinami szczytu) w miejsce obowiązującego obecnie modułu 15 i 30 minut, ograniczenie zmiany tras i numeracji linii na tych samych trasach.

Tramwaje Śląskie rocznie na 29 liniach przewożą 100 mln pasażerów i wypracowują 17 mln wozokilometrów. Spółka posiada ponad 320 km torowisk i sieci, 324 sztuk taboru (tylko 47 to wagony niskopodłogowe, średni wiek taboru to 28,8 lat). Akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic.