Transport miejski Do Torunia trafi 5 dwukierunkowych Swingów

Do Torunia trafi 5 dwukierunkowych Swingów

08 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kolejne niskopodłogowe tramwaje pojawią się w tym roku w Toruniu. W przeciwieństwie do nowych swingów – będą to pojazdy dwukierunkowe, dwustronne. 8 kwietnia 2015 r. miasto podpisało umowę na zakup nowego taboru z bydgoską Pesą.

Fot. Pesa

– Gmina Miasta Toruń realizuje wielozadaniowy projekt zwany w skrócie BiT City. Jednym z zadań jest wymiana taboru tramwajowego. Do tej pory wymieniliśmy 12 tramwajów, a teraz pięć kolejnych. Dzięki temu w Toruniu wzrasta jakość podróżowania komunikacją miejską, a tramwaj staje się coraz lepszą alternatywą dla transportu prywatnego – mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Przetarg na zakup czterech sztuk taboru niskopodłogowego dwukierunkowego dwustronnego wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego, pakietu eksploatacyjno-naprawczego, z opcją zakupu dodatkowych dwóch tramwajów Miejski Zakład Komunikacji ogłosił w listopadzie ub.r. Wpłynęła na niego jedna oferta - złożona przez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz.

Dwukierunkowe tramwaje Swing charakteryzują się tym, że mogą obsługiwać linie nie wyposażone w pętlę tramwajową. Dwukierunkowe tramwaje sprawdzają się w miastach rozbudowujących się i tam, gdzie prowadzone są  remonty dróg czy torowisk, gdzie dojazd do pętli jest niemożliwy. Minimalna pojemność taboru to 200 osób.

Transport publiczny przeżywa renesans. Wpisujemy się w ten trend i oferujemy coraz lepsze pojazdy, w tym dwukierunkowe. Toruń jest drugim po warszawie miastem w Polsce, które taki tabor wprowadza – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.

Miasto chce skorzystać z prawa opcji i zamówić łącznie pięć tramwajów. Pojawią się w Toruniu do końca września. Umowa obejmuje także dostawę specjalnego pojazdu technicznego do obsługi nowego taboru. Ten zostanie dostarczony do 15 listopada br.


Jeden ze Swingów, które już jeżdżą w Toruniu (fot. UM Toruń)

Cena netto jednego tramwaju pięcioczłonowego dwukierunkowego wynosi 6,89 mln zł netto, co po uwzględnieniu podatku od towarów i usług wyliczonego wg stawki 23 proc., w wysokości 1,58 mln zł daje kwotę 8,47 mln zł brutto. Łączna cena dostawy w zakresie opcjonalnym zamówienia (5 tramwajów plus pozostałe elementy objęte zamówieniem) wynosi 37,8 mln zł netto co, po uwzględnieniu podatku od towarów i usług w wysokości 8,69 mln zł daje kwotę 46,49 mln zł brutto.

Zakup jest realizowany w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”.

Przypomnijmy, że od niedawna po toruńskich torach jeżdżą nowe swingi. Jest to 6 pojazdów 5-członowych o długości 30 m i dwa 3-członowe wyprodukowane przez Pesę. Kolejne cztery - o długości 19 m, mieszczące do 123 osób – pojawią się w ciągu kilku miesięcy. Są to pojazdy jednokierunkowe.

– To nie koniec zakupów. W ramach przygotowywanego Projektu Bit City II planujemy kupno kolejnych kilkunastu tramwajów – dodaje prezydent Zaleski. – Poza tym modernizujemy stary tabor we własnym zakresie. Jak dotąd kompleksowo odnowionych zostało 18 tramwajów.