Samorządy apelują o budowę linii Podłęże-Piekiełko

Samorządy apelują o budowę linii Podłęże-Piekiełko

20 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Dziś jest naprawdę realna szansa, by ta inwestycja stała się faktem – mówiono w piątek w Starostwie Powiatowym w Limanowej na temat planowanej budowy nowej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Dzięki niej, czas przejazdu z Nowego Sącza do stolicy województwa ma skrócić się do 60 minut.

Fot. powiat.limanowa.pl

W limanowskim Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie na temat szans i zagrożeń oraz aktualnej sytuacji i zaawansowania prac nad projektem budowy połączenia kolejowego Kraków - Podłęże - Tymbark - Nowy Sącz - Muszyna - granica Polski ze Słowacją.

– Bez wątpienia, inwestycja ta niesie duże szanse dla regionu – stwierdził senator Stanisław Hodorowicz. – Mimo rozwoju dróg, transport kolejowy ma ogromne przełożenie na rozwój ziemi. Uważam, że byłoby to grzechem zaniedbania, gdybyśmy tej szansy nie wykorzystali. Apeluję więc, by była wola działania na rzecz tego, by tą inwestycję doprowadzić do skutku – zaznaczył.

Jacek Krupa, członek zarządu województwa podkreślił znaczenie inwestycji dla rozwoju południowej części Małopolski, a także całego regionu. Ostateczna decyzja dotycząca finansowania będzie podejmowana przez władze centralne i w tym kontekście szczególnie ważne jest wyrażenie wspólnego stanowiska popierającego realizację linii kolejowej.

– Przy przygotowywaniu mandatu negocjacyjnego dla Kontraktu Terytorialnego naszego województwa kwestia linii kolejowej, nazywanej w skrócie Podłęże - Piekiełko, była jedną z najważniejszych. To był warunek podpisania Kontraktu. W tej chwili rzeczą niezmiernie istotną są pozytywne dla inwestycji sygnały ze wszystkich środowisk województwa małopolskiego, w szczególności politycznych, społecznych i gospodarczych – zaznaczył Jacek Krupa.

Przedstawiciel PKP PLK Piotr Majerczak zaprezentował aktualizację Studium wykonalności dla zadania: Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Opracowanie proponuje trzy warianty przebiegu nowych linii kolejowych nr 622 Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark i nr 623 Szczyrzyc - Mszana Dolna oraz trzy opcje modernizacji linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz.

W preferowanym przebiegu na trasie nowej linii o długości ok. 50 km planowane jest wykonanie ponad 6,4 km estakad i 11 tuneli. Efektem przedsięwzięcia będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa Głównego w kierunku Zakopane (znacznie poniżej 2 godzin) oraz Nowy Sącz (ok. 1 godziny). Modernizacja linii 104 pozwoli również na skrócenie czasu jazdy pociągów Chabówka – Nowy Sącz do ok. 1 godziny.

Realizacja projektu pozwoli na powstanie nowych miejsc pracy przy budowie i obsłudze linii oraz rozwój gospodarki lokalnej wokół linii, a także poprawi turystyczną i biznesową dostępność regionu.

Uczestnicy spotkania: senator Stanisław Hodorowicz, posłowie: Andrzej Czerwiński, Andrzej Gut-Mostowy, Wiesław Janczyk, starosta limanowski Jan Puchała, przedsiębiorcy, przedstawiciele Sądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei oraz gmin zlokalizowanych wzdłuż planowanej linii kolejowej wystosowali petycję do premier Ewy Kopacz oraz minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak z apelem o podjęcie pozytywnej decyzji dotyczącej budowy linii kolejowej Kraków - Podłęże - Szczyrzyc - Mszana Dolna/Tymbark.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Działają pierwsze biletomaty KD we Wrocławiu Działają pierwsze biletomaty KD we Wrocławiu
Następny artykuł Odbudować wąskotorówkę ze Starachowic do Iłży Odbudować wąskotorówkę ze Starachowic do Iłży