Połowa dachu Łodzi Fabrycznej gotowa

Połowa dachu Łodzi Fabrycznej gotowa

27 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zadaszenie dworca o powierzchni pięciu boisk piłkarskich zostało pokryte blisko 5000 paneli. Na placu budowy, pod ziemią trwa montaż torów o długości ponad 10 km. Nowy łódzki dworzec, którego budowa jest największą taką inwestycją prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe, będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie.

Połowa dachu Łodzi Fabrycznej gotowa
Fot. PKP PLK

Wykonawca kończy szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Na dachu jest już blisko 5000 paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 000 metrów kwadratowych, które będą pokryte 10 000 płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła. Dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią dotrze światło słoneczne. Na powierzchni trwają również prace nad trzecim, wschodnim budynkiem. W tym miejscu widać już repliki fasad dawnego dworca Łódź Fabryczna, które będą podpierały dach. Pod ziemią wykonawca prowadzi prace wykończeniowe jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji – elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.

W hali głównej wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a czwarty - 300 metrów. Wszystkie pozwolą na wygodne wsiadanie do pociągu - ich wysokość wyniesie 76 cm. Na trzech peronach powstała konstrukcja schodów ruchomych. Na peronach nr 3 i 2 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 - zamontowano windy techniczne. W dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego jest już zainstalowane po 2/3 torów. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu obejmuje montaż 12,5 km torów.

Testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się za kilka miesięcy, pod koniec 2015 roku. Wynik prób i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić datę startu pierwszych regularnych połączeń. Z nowej stacji pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut.

Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie najważniejszą częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km. Na dworcu, pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum  Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów to ponad 1,75 mld złotych brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE.