Białoruska spółka Belintertrans ma duże doświadczenie w uruchamianiu pociągów kontenerowych w Europie, a także z Europy do Chin. Aktualnie ma w planach pociąg z gdańskiego portu, ponieważ jest on konkurencyjny wobec portu w Kłajpedzie.
Podczas Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2015 przedstawiona została oferta intermodalnych usług spółki Belintertrans należącej do Kolei Białoruskich. Belintertrans zarządza centrami logistycznymi i terminalami przeładunkowymi oraz organizuje pociągi w przewozach krajowych i międzynarodowych.
– Rozszerzamy naszą ofertę intermodalną, współpracując z Rosją i Chinami. Chcemy też uruchomić pociąg z portu w Gdańsku do Mińska – powiedział Wasilij Zielenkowski, pierwszy zastępca dyrektora generalnego Belintertrans.
Powód uruchomienia nowego połączenia? Taryfy w gdańskim porcie są niższe od taryf w Kłajpedzie.
Przez Białoruś przechodzi 20 tras pociągów kontenerowych. Przedstawiciel Belintertrans zapewnia, że zagwarantowano im jak najkrótsze czasy przejazdu m.in. poprzez skrócenie procedur celnych. W 2014 r. pociągi białoruskiej firmy przewiozły w sumie 19 tys. jednostek kontenerowych.
Wśród uruchamianych pociągów jest Wiking – połączenie z Bułgarii i Mołdawii przez Ukrainę i Białoruś na Litwę. Kolejny pociąg z kontenerami kursuje z niemieckiego Duisburga do Moskwy. Jednym z najbardziej egzotycznych pociągów jest Wektor – wożący kontenery z Małaszewicz do Kazachstanu a stamtąd do Chin.
Wśród przewożonych w kontenerach towarów są części samochodowe np. Skody i Volkswagena a także elektronika, obuwie i odzież.
– Pociąg Wiking z Litwy do Mołdawii zdobywa nagrody za ekologię i bezpieczeństwo, bo ogranicza przewozy samochodowe na długich trasach – informuje Wasilij Zielenkowski.
Belintertrans uruchamiają również pociągi intermodalno-pasażerskie, które dowożą ciągniki siodłowe oraz kierowców ciężarówek (w wagonach pasażerskich).
Białorusini poinformowali na Forum FRACHT, że są zainteresowani współpracą z polskimi firmami przy rozszerzaniu oferty intermodalnej.