Omówienie bieżących kwestii związanych z planem pracy dla przebiegającego przez Polskę korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne-Bałtyk - to główny temat spotkania minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak z Catherine Trautmann, koordynatorem europejskim tego korytarza.
Podczas spotkania, które odbyło się 5 maja 2015 r. w Warszawie, minister Wasiak zaznaczyła, że realizacja nowoczesnej i spójnej sieci TEN-T, zapewniającej dostęp do wszystkich regionów Unii Europejskiej, powinna pozostać głównym priorytetem europejskiej polityki transportowej na najbliższe lata.
– Nasza ścisła współpraca w ramach wdrażania projektów wynikających z uzgodnionych przez wszystkie strony planów pracy korytarza Morze Północne-Bałtyk jest szczególnie ważna – dodała.
Korytarz Morze Północne-Bałtyk rozciąga się od portów Morza Północnego w Antwerpii, Rotterdamie, Amsterdamie, Bremie i Hamburgu przez Polskę do granicy białoruskiej i do portów państw bałtyckich w Kłajpedzie, Windawie (Ventspils), Rydze i Tallinnie, jak również do Helsinek. Obejmuje on trasy kolejowe, drogowe, porty lotnicze, terminale kolejowo-drogowe, śródlądową drogę wodną „Mittelland Kanal” oraz połączenia „autostrady morskiej” do Finlandii. Kluczowym projektem jest Rail Baltica, prowadząca z północno-wschodniej Polski do Kowna, Rygi i Tallinna
Rząd upoważnił ministra infrastruktury i rozwoju do prowadzenia negocjacji z KE oraz zatwierdzenia planów pracy (oraz ich zmian) dla przebiegających przez Polskę korytarzy sieci bazowej TEN-T: Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.
Na stronie Komisji Europejskiej dostępne są załączniki do planów pracy dla korytarzy sieci bazowej TEN-T, w tym listy projektów kluczowych w danym korytarzu. Zarówno plan pracy, jak i załączniki podlegać będą cyklicznym aktualizacjom.