Stadler sprzedał pierwszego dwutrakcyjnego FLIRT-a

Stadler sprzedał pierwszego dwutrakcyjnego FLIRT-a

14 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pierwszy z pięciu dwutrakcyjnych FLIRT-ów trafił do regionu Doliny Aosta w północno-zachodniej części Włoch. Pociąg może jeździć z napędem diesla lub elektrycznym z wykorzystaniem sieci trakcyjnej 3 kV prądu stałego. Będą eksploatowane w obszarze przewozów pasażerskich między miejscowością Aosta a Turynem. Pojazdy należą do najnowszej generacji FLIRT3 i zostaną dostarczone zamawiającemu w 2018 r.

Fot. Stadler

Nowy FLIRT3 odpowiada najnowszym normom i standardom TSI. Pojazd dopełnia paletę możliwych konfiguracji pociągów EMU, DMU i BMU. Dzięki temu każdy klient może dopasować zamawiany pociąg pod względem funkcjonalności i cech eksploatacyjnych do swoich potrzeb – teraz do dyspozycji są pojazdy EMU (elektryczne zespoły trakcyjne), DMU (zespoły trakcyjne z napędem spalinowym) oraz dwutrakcyjne BMU.

Zakres zlecenia obejmuje także szkolenie personelu, dokumentację techniczną, części zamienne oraz umowę serwisową na okres pięciu lat. Dodatkowo umowa przewiduje opcję zamówienia kolejnych pięciu pociągów oraz przedłużenia umowy serwisowej o trzy lata. W takim przypadku wartość zlecenia wzrośnie 43 mln euro do 94 mln euro.

Podobnie jak pozostałe pociągi FLIRT, pojazdy te charakteryzują się przyjaznymi, bardzo dobrze wyciszonymi i wygodnymi dla pasażerów wnętrzami. Przestronne przedziały wielofunkcyjne przystosowane do przewożenia rowerów i wózków, klimatyzacja oraz nowoczesne wyposażenie zapewnią wysoki komfort podróży. Dzięki lekkiej, aluminiowej konstrukcji pojazdy są lżejsze, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji, energii i utrzymania technicznego. Są także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i odpowiadają najwyższym standardom bezpieczeństwa.

Trójczłonowe pojazdy posiadają 178 miejsc siedzących, w tym 19 siedzeń składanych. Wnętrze pojazdu jest przestronne, dobrze doświetlone, wyposażone w estetyczne, komfortowe fotele. Pociągi osiągają maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trybie elektrycznym i 140 km/h w trybie spalinowym.

Każdy pojazd składa się z trzech wagonów i umiejscowionego między nimi modułu napędowego z silnikiem diesla. W przyszłości, w razie większego zapotrzebowania na miejsca, możliwe jest przyłączenie dodatkowego, czwartego wagonu.

Szczególną uwagę poświęcono wymaganiom dotyczącym serwisu i utrzymania pojazdów. Wszystkie podzespoły systemu napędowego są rozmieszczone w taki sposób, aby były łatwo dostępne podczas procesu serwisowania. Urządzenia napędowe pojazdów posiadają przy eksploatacji elektrycznej z napędem trakcyjnym 3 kV maksymalną moc 2600 kW oraz 700 kW przy napędzie diesla. Napęd spalinowy zapewniany jest przez dwa ośmiocylindrowe silniki diesla pracujące w systemie Common Rail, spełniające wymagania w zakresie emisji EURO-IIIB.

Pojazd charakteryzuje się zarówno mocą, jak i elegancją. Dużą wagę przywiązano do aerodynamicznej optymalizacji formy pociągu. Dzięki temu zmniejszony został opór powietrza podczas jazdy, co z kolei przyczynia się do większej wydajności w wykorzystaniu energii, a także zmniejszeniu poziomu hałasu przy każdej prędkości.

Wliczając niniejsze zamówienie, Stadler sprzedał we Włoszech łącznie 158 pojazdów, w tym 5 typu FLIRT BMU, 81 typu FLIRT EMU, 46 pojazdów GTW DMU oraz 26 pojazdów DMU skonstruowanych zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta.