MIR podpisze 8-letni kontrakt na utrzymanie sieci PLK

MIR podpisze 8-letni kontrakt na utrzymanie sieci PLK

19 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jak dowiedział się „Kurier Kolejowy”, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wkrótce podpisze z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi ośmioletnią umowę, która zapewni finansowanie zarządcy narodowej infrastruktury.

Fot. Rafał Wilgusiak

– Zgodnie z Dyrektywą 2012/34/UE, na państwach członkowskich spoczywa obowiązek zawarcia z zarządcą infrastruktury kolejowej umowy obejmującej okres nie krótszy niż pięć lat, za pomocą której zbilansowany zostanie jego rachunek zysków i strat – przypomina Piotr Popa, rzecznik MIR.

Instrumentem, który umożliwia zawarcie umowy gwarantującej finansowanie PKP PLK, w okresach dłuższych niż rok, jest program wieloletni. W związku z tym ministerstwo opracowało projekt programu, któremu nadano nazwę „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2015-2023”. Program zapewni wieloletnie finansowanie ze środków publicznych działalności PLK w sferze zarządzania infrastrukturą kolejową, jej utrzymania i remontów.

– Obecnie zakończyły się konsultacje wewnątrzresortowe projektu i trwa weryfikacja zgłoszonych uwag. Po zakończeniu procedury uzgodnień projekt uchwały RM ws. ustanowienia Programu zostanie przekazany pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Końcowym etapem będzie zatwierdzenie programu przez Radę Ministrów – tłumaczy przedstawiciel ministerstwa.

Równolegle do prac legislacyjnych opracowywana jest umowa wieloletnia, która zostanie zawarta miedzy ministrem właściwym ds. transportu a PKP PLK. MIR zakłada, że zostanie ona zawarta bezpośrednio po przyjęciu wspomnianego programu przez Radę Ministrów.  

Umowa wieloletnia między MIR a PKP PLK obejmie okres 8 lat – mówi nam Piotr Popa. To o dwa lata krócej niż sądzono jeszcze pół roku temu. Ale jak wyjaśnia rzecznik, wynika to z chęci powiązania kwestii dotyczących utrzymania infrastruktury z pracami modernizacyjnymi na liniach kolejowych realizowanych w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020. Takie komplementarne działanie ma zwiększyć konkurencyjność sektora kolejowego w sytuacji wzmożonych działań inwestycyjnych.

Warunki i struktura wpłat w celu zapewnienia finansowania zarządcy infrastruktury powinny być uzgodnione z góry na cały okres umowy. – Z tym, że środki mogą być limitowane zgodnie z zasadą jednoroczności budżetu państwa w okresach rocznych – zaznacza Piotr Popa.

PKP PLK, mając zapewnione finansowanie na dłużej niż rok, będzie łatwiej pozyskiwać wykonawców do usług utrzymaniowych posiadając korzystniejsze ceny. Umożliwi to zarządcy lepiej zaplanować również proces utrzymania, a firmom ograniczyć ryzyko związane z krótkoterminowymi kontraktami.

Ponadto, stabilne finansowanie pozwoli na uregulowanie cennika opłat za dostęp do infrastruktury i ustalenie go na kilka lat do przodu. Jest to szczególnie istotny czynnik z punktu widzenia przewoźników, którzy planują swoją działalność w dłuższej perspektywie. Teraz, co roku każdy z nich jest zmuszony rewidować swoją strategię na nowo przeliczając koszty stałe. Najbardziej odczują to najwięksi przewoźnicy pasażerscy, tj. Koleje Mazowieckie i Przewozy Regionalne.