Niemiec: nowy system dostaw rozjazdów skróci czas robót

Niemiec: nowy system dostaw rozjazdów skróci czas robót

03 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Track Tec opracował autorską koncepcję przewozu bloków rozjazdów kolejowych zmontowanych na podkładach strunobetonowych. – Przewóz tych elementów, ze względu na ich gabaryty stał się możliwy dzięki opracowaniu konstrukcji nowatorskiego urządzenia ładunkowego na wagonie kolejowym – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.

Fot. Rafał Wilgusiak

Już w 2006 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zalecały stosowanie przęsłowej technologii transportu i zabudowy zwrotnic. W ubiegłym roku pojawiła się sugestia zastosowania tego rozwiązania jako obligatoryjnego

– W związku z tym postanowiliśmy stworzyć urządzenie, które po zamontowaniu na wagonie-platformie z obniżoną podłogą (serii Uai), pozwala na przewozów bloków rozjazdów – wskazuje Krzysztof Niemiec.

Innowacyjne urządzenie zostało zaprojektowane i wykonane przez firmę EC Engineering, za montaż na wagonach odpowiadał gliwicki zakład Newagu. Istotne jest to, że urządzenie ładunkowe nie wymaga ingerencji w konstrukcję, układ biegowy ani hamulcowy wagonu. Posiada też napęd hydrauliczny zasilany z własnego agregatu, a jego konstrukcja została dopuszczona w ubiegłym roku przez Transportowy Dozór Techniczny.

Transport kompletnego rozjazdu odbywa się na trzech wagonach. Załadunek jest realizowany w zakładzie produkcyjnym Track Tec-u. Polega na ustawieniu bloku szyn łączących na jednym wagonie, bloku krzyżownic - na drugim wagonie i bloku zwrotnicowego - na trzecim. Elementy ustawiane są za pomocą suwnicy w pozycji transportowej (nie wykraczającej poza skrajnię). Wówczas wagony wraz z ładunkiem spełniają wymogi standardowej przesyłki handlowej i nie wymagają stosowania procedur przewidzianych dla przesyłek nadzwyczajnych.

– Idea rozwiązania polega na tym, że konstrukcja urządzenia ładunkowego umożliwia załadunek zmontowanych bloków krzyżownicy i bloków szyn łączących w pozycji poziomej, a następnie po zamocowaniu ładunku do ramy urządzenia, uniesienie jej do pozycji ukośnej pod kątem 68 stopni. W ten sposób przewożone mogą być rozjazdy o promieniu R500 i mniejszym – tłumaczy Krzysztof Niemiec. – Tego typu rozjazdy stanowią 85 proc. wszystkich rozjazdów na sieci PKP PLK. Produkcja wagonów na dłuższe rozjazdy byłaby nieopłacalna – dodaje.

Blok szyn łączących waży 17,8 tony, ma długość nieco ponad 15 metrów, a najdłuższa podrozjazdnica decydująca o szerokości całego bloku mierzy 3,7 m. Nieco lżejszy (12,1 t) i krótszy (8,1m) jest blok krzyżownicy, ale za to jego najdłuższe podrozjazdnice mają 4,3 m długości. Trzeci segment zmontowanego rozjazdu, blok zwrotnicy można przewozić w pozycji poziomej na „zwykłej” platformie.

Dotąd przewóz tak dużych segmentów nie był stosowany w Polsce. Taką możliwość dawały tylko zagraniczne pojazdy specjalne. – Zakup nowych wagonów nie wchodził w grę, gdyż cena rynkowa nowego wagonu dedykowanego do przewozu rozjazdów wynosi ok. 700 tys. franków szwajcarskich – wyjaśnia Krzysztof Niemiec.

Opracowana przez Track Tec metoda umożliwia przewóz całego zmontowanego rozjazdu na trzech wagonach w dowolne miejsce na sieci kolejowej. Po przyjeździe na plac budowy, blok rozjazdu jest opuszczany do pozycji poziomej i układany przez specjalny żuraw kolejowy marki Gottwald. Maszyna o udźwigu 45 ton nie tylko umożliwia rozładunek bloków na placu budowy, ale także przewóz bloków, w tym pod siecią trakcyjną. 

Obecnie Track Tec dysponuje trzema zestawami wagonowymi do transportu bloków rozjazdowych – docelowo spółka będzie posiadała pięć kompletów takich pojazdów. Jeden z nich firma przeznaczony do przewozu rozjazdów opartych na podrozjazdnicach drewnianych. 

Już w lipcu wagony obsłużą pierwszy transport rozjazdów na podrozjazdnicach strunobetonowych – informuje wiceprezes firmy Track Tec. – Warto przy tej okazji dodać, że wagony pociągną nasze lokomotywy. Dysponujemy zarówno elektrowozami EU07, jak i spalinowozami. Posiadamy także wagony szutrówki do przewozu i wysypywania tłucznia na boki i międzytorze.

Wszystkie te pojazdy razem sprawiają, że Track Tec może zaoferować nową usługę logistyczną obejmującą przewóz w jednym pociągu: bloków rozjazdów, żurawia kolejowego oraz wagonów z podsypką. Oprócz tego firma oferuje pełny serwis rozjazdów.

Cały proces realizowany będzie przez podmioty z Grupy Track Tec: od wyprodukowania rozjazdu w zakładzie w Zawadzkiem, organizację przewozu przez Track Tec Logistics po zabudowę rozjazdu przez Track Tec Construction.

– Nasza oferta pozawala na zachowanie geometrii rozjazdów, dzięki pełnej odpowiedzialności za ich jakość od momentu produkcji do ich zamontowania w torze kolejowym. Niemniej istotne jest skrócenie czasu realizacji robót oraz zamknięć torowych, nawet o 40 proc. To w szczególności ważne dla przewoźników, którzy najbardziej odczuwają dolegliwości wynikające z prowadzonych w infrastrukturze kolejowej robót – zaznacza Krzysztof Niemiec.