Kombud zmodernizował 61 przejazdów kolejowych

Kombud zmodernizował 61 przejazdów kolejowych

16 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponad 60 przejazdów kolejowych w 4 województwach zmodernizowała firma Kombud. Łączna wartość kontraktu wyniosła 59,3 mln zł. Jest on elementem prowadzonego przez PKP PLK projektu, mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych.

Fot. Kombud

W Polsce jest ponad 13 tysięcy eksploatowanych przejazdów kolejowo-drogowych różnych kategorii. Większość z nich to przejazdy niestrzeżone (kat. D). Stan techniczny nawierzchni i urządzeń zabezpieczenia ruchu jest oceniany jako dobry jedynie w przypadku ok. 2 tys. obiektów. Tylko około 800 z nich wyposażonych jest w nowoczesne systemy komputerowe, takie, jak te montowane przez Kombud.

 Kontrakt Zakładów Automatyki Kombud obejmował modernizację przejazdów w województwach mazowieckim, podlaskim, lubelskim oraz kujawsko-pomorskim. Jest on częścią dwuetapowego projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych”, który zakłada modernizację 412 instalacji w całej Polsce. Koszt inwestycji jest szacowany na blisko 440 mln zł.

– Zapory i sygnalizatory świetlne na zmodernizowanych przez Kombud przejazdach uruchamiane są automatycznie dzięki sygnałowi przekazywanemu przez zamontowane w torze czujniki informujące o nadjeżdżającym pociągu. Takie przejazdy są bezpieczniejsze od tych, które uruchamiane są przez dróżnika. Przejazdy wyposażyliśmy także w urządzenia do monitoringu wizyjnego i rejestracji zdarzeń, które wpływają dyscyplinująco na zachowania kierowców. Obraz z kamer może zostać przekazany policji, jeśli dojdzie do niebezpiecznej sytuacji – mówi Kazimierz Frąk, prezes Kombudu.

Zmiana postaw wśród kierowców jest kluczowa dla zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach. Z danych prezentowanych w kampanii „Bezpieczny Przejazd” wynika, że za 98 proc. wypadków odpowiadają uczestnicy ruchu drogowego, którzy nie zachowywali należytej ostrożności lub nie stosowali się do znaków i sygnałów drogowych.Również piesi i rowerzyści często wchodzą na torowisko, mimo opuszczonych zapór i nadjeżdżającego pociągu.

A warto przypomnieć, że droga hamowania pociągu może wynieść nawet 1300 metrów. Kiedy pojazd na przejeździe znajdzie się w polu widoczności maszynisty, jest już za późno by móc zahamować.

Pomimo zakrojonej na szeroką skalę modernizacji przejazdów oraz kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj!”, rocznie dochodzi do blisko 250 wypadków z udziałem pojazdów, w których ginie średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Kolejowej, jesteśmy na pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej pod względem liczby wypadków kolejowych.