Transport miejski Twist już we Wrocławiu, ale jest za szeroki na infrastrukturę

Twist już we Wrocławiu, ale jest za szeroki na infrastrukturę

19 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś, 19 czerwca, we Wrocławiu, Pesa Bydgoszcz zaprezentowała pierwszy z ośmiu zamówionych przez MPK Wrocław tramwajów z rodziny Twist. Pojazd powstał zgodnie z zamówieniem, ale podczas testów okazało się, że na tory na razie nie wyjedzie. Dlaczego? Bo trzeba wyszlifować krawężniki na przystankach, gdyż tramwaj jest nieco za szeroki na Wrocław.

Fot. Pesa

MPK tłumaczy, że są punkty, w których podczas przejazdu Twist znajduje się zbyt blisko krawężnika peronu. Ale to nie tramwaj jest za szeroki.

– Pojazd spełnia wymogi zawarte w dokumentacji przetargowej, a ta powstała w oparciu o stosowne pomiary infrastruktury. (...) Teraz trwają ostatnie przymiarki i poprawki. Okazało się, że potrzebne będą niewielkie korekty. To naturalne i tym się teraz musimy zająć, aby wrocławianie jak najszybciej mogli cieszyć się nowymi tramwajami. I zapewniamy, że tak właśnie niebawem będzie – podało MPK.

Jak podaje Gazeta Wrocławska, w mieście mogą być miejsca, w których tramwaj może się w ogóle nie zmieścić. Przedsiębiorstwo oficjalnie czeka na swoje testy, bo pierwszy przejazd spontanicznie wykonała Pesa.

Przypomnijmy, że umowa podpisana w połowie grudnia 2014 roku dotyczyła sześciu pojazdów, ale zamawiający skorzystał z opcji rozszerzenia kontraktu o dwa tramwaje. Twisty zaprojektowane specjalnie dla stolicy Dolnego Śląska charakteryzują się wysoką odpornością zderzeniową.

Konstrukcja czoła pojazdu jest wyposażona w absorbery pochłaniające energię zderzeń z przeszkodami oraz innymi pojazdami, co zapewnia bezpieczeństwo pasażerów oraz motorniczego i jednocześnie znacząco wpływa na obniżenie kosztów i czasu ewentualnych napraw.

Nowoczesny układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie fragmentów trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Dzięki skuteczności tych układów tramwaje Twist osiągają optymalne dla komfortu jazdy przyspieszenia, a zastosowany system antypoślizgowy pozwala skrócić drogę hamowania.

Ergonomiczne stanowisko pracy motorniczego jest klimatyzowane i wyposażone w pulpit z centralnym terminalem wielofunkcyjnym, co pozwala ograniczyć do minimum ilość przycisków. Podłoga w strefie wejścia na wysokości 350 mm nad główką szyny oraz zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz usprawnia wymianę pasażerów. Twisty są wyposażone w nowoczesne systemy informacyjno-reklamowe. Z poziomu obsługi zajezdni dostępny jest podgląd i kontrola podstawowych podzespołów tramwaju oraz systemów bezpieczeństwa.

Warto dodać, że już w trakcie realizacji kontraktu tramwaje zyskały jeszcze jeden atut: system antykolizyjny pomagający uniknąć zderzenia dzięki „alertom” informującym motorniczego o zagrożeniach; np. wejściu na tory pieszego czy pojawienia się samochodu. Są również wyposażone w gniazda USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz system zapachowy w przestrzeni pasażerskiej.