PR ze 122 mln zł dotacji na modernizację taboru

PR ze 122 mln zł dotacji na modernizację taboru

22 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewozy Regionalne podpisały 17 czerwca drugą umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na dofinansowanie modernizacji 21 pociągów typu EZT oraz 18 wagonów i pięć lokomotyw elektrycznych. Odnowiony tabor ma obsługiwać połączenia międzywojewódzkie. 

Fot. Marek Miłkowski

Łączna wartość modernizacji przekracza 215 mln zł, a dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to 122 mln zł. Pierwszą umowę o dofinansowanie tych prac Tomasz Pasikowski, prezes zarządu oraz Wojciech Kroskowski, członek zarządu PR podpisali z CUPT przed niespełna miesiącem, 29 maja tego roku. – Kolejną sfinalizowano 17 czerwca – poinformowała Joanna Bator, rzeczniczka prasowa spółki.

W ramach pierwszego projektu zmodernizowanych zostało 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Z tej liczby 18 składów będzie codzienie wozić pasażerów do szkoły czy pracy, a trzy mają stanowić rezerwę. Nowy tabor ma obsługiwać (w całości lub częściowo) następujące linie: Wrocław – Zielona Góra – Szczecin, Kołobrzeg – Piła – Poznań – Wrocław – Kłodzko oraz Poznań – Ostrów Wlkp. – Łódź.

Modernizacja rozpoczęła się w styczniu tego roku. Według harmonogramu pierwszy zmodernizowany skład ma wyjechać na tory we wrześniu, a ostatni – w grudniu 2015 r. Wartość projektu to 160 mln 161 tys. zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej – 90 mln 918 tys. zł.

Drugi projekt obejmie zwrot kosztów modernizacji 18 wagonów i pięciu lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do obsługi połączeń międzywojewódzkich. Odnowione składy są już użytkowane na trasie Poznań – Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Wartość tego projektu to 55 mln 645, 6 tys zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej – 31 mln 469, 2 tys. zł.

Modernizacja pociągów oznacza całkowitą zmianę zarówno wyglądu zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Obejmuje dostosowanie składów do podróży przez osoby niepełnosprawne (z ograniczoną możliwością poruszania się, niedosłyszących, niedowidzących oraz słabo widzących). Modernizacja, oprócz komfortu, ma zapewnić pasażerom także jeszcze większe bezpieczeństwo. Zmodernizowany tabor ma jeździć z prędkością do 120 km/h.