UTK: wiele zastrzeżeń do bezpieczeństwa Kolei Śląskich

UTK: wiele zastrzeżeń do bezpieczeństwa Kolei Śląskich

29 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Śląskie naruszyły kilkanaście przepisów z zakresu systemu zarządzania bezpieczeństwem - stwierdził Urząd Transportu Kolejowego i nakazał natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości. Koleje Śląskie mają też podjąć działania mające na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością.

UTK: wiele zastrzeżeń do bezpieczeństwa Kolei Śląskich
Fot. Patryk Farana

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) stwierdził naruszenie przez przewoźnika kolejowego Koleje Śląskie sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało na nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym, który był podstawą do wydania certyfikatu bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem, co wyrażało się w naruszeniu kryteriów: A1, A2, B.1, B.2, B.6, C.1, G.4, L.2, M.2, P.1, S.2, i S.4 oceny systemu zarządzania bezpieczeństwem (określonych w załączniku II rozporządzenia 1158/2010),

Stwierdzone naruszenia polegały m.in. na:

- braku właściwego nadzoru nad ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością,
- nieprawidłowym oszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń w stosunku do rocznej pracy eksploatacyjnej,
- niewdrożeniu środków kontroli ryzyka,
- braku zatwierdzenia przez Prezesa UTK dokumentacji systemu utrzymania (DSU) dla eksploatowanych pojazdów kolejowych,
- nieprzestrzeganiu cykli przeglądowo naprawczych określonych w DSU,
- niedokumentowaniu czynności utrzymania zgodnie z DSU,
- nieprawidłowym prowadzeniu rejestru pojazdów kolejowych,
- braku weryfikacji kompetencji dostawców usług,
- braku rozliczania osób pełniących role w zakresie SMS z osiąganych przez nie wyników,
- braku nadzoru nad przyrządami pomiarowymi wykorzystywanymi w procesie utrzymania pojazdów kolejowych,
- nieprzeprowadzaniu analiz istotności zmian w trybie określonym w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 352/2009,
- niezapewnieniu należytego dokumentowania informacji oraz spójności dokumentacji SMS,
- nieobjęciu audytami wszystkich procesów SMS,
- niemonitorowaniu skuteczności wprowadzonych działań korygujących w odniesieniu do stwierdzonych podczas audytów niezgodności.

Naruszone przepisy to rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa, ustawa o transporcie kolejowym, rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem, rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, rozporządzenie Ministra Transportu i, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposób prowadzenia rejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych, przepisy wewnętrzne przewoźnika, w tym procedury SMS.

Prezes UTK nakazał przewoźnikowi natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, dokonanie analizy możliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach oraz ich usunięcie. Prezes UTK wniósł też o podjęcie przez przewoźnika odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnika kolejowego.